Economie

„Starbucks wil dicht bij grote publiek komen”

Het heeft lang geduurd, maar de Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft in de Nederlandse Spoorwegen een partner gevonden om zich vol op de Nederlandse markt te storten.

ANP
15 August 2008 09:15Gewijzigd op 14 November 2020 06:14

De expansie begint op Amsterdam-Centraal. Hans van Bochove, communicatiedirecteur van de Europese tak van Starbucks, spreekt van een belangrijke doorbraak. „Wij hebben in Nederland al een koffiebranderij en het Europese hoofdkantoor. Het is mooi is dat we nu de ambitie kunnen realiseren om dichter bij de stad te komen, bij het grote publiek.”Vorig jaar zomer begon Starbucks in Nederland voorzichtig met één vestiging op Schiphol. In november kwamen er daar twee bij. De meest in het oog springende, die op Schiphol Plaza, dient vooral als afhaalbalie.

Op Amsterdam-CS wil Starbucks volgend voorjaar een echte zaak gaan openen, met een winkelgedeelte en zitjes om de koffie op te drinken. Daarna volgen soortgelijke vestigingen op belangrijke andere stations. Daar zullen in ieder geval Utrecht-Centraal en Leiden tussen zitten, verklapt Van Bochove.

Over verdere uitbreiding is Starbucks nog in gesprek met de NS. De keten kijkt ook naar locaties buiten de stations. „We zouden graag in de winkelstraten willen zitten. Maar over concrete plannen kan ik nu niets zinvols zeggen. Daar is bijvoorbeeld een goede partner voor nodig. Bovendien moeten we kijken naar de vastgoedmarkt, wat er vrij komt aan A-locaties.”

De NS gaan de zaken op de stations onder licentie exploiteren. Daar krijgt Starbucks een bedrag voor. Financiële details wil de onderneming niet verstrekken. „Die geven wij nooit.” De Amerikaanse onderneming houdt wel de vinger aan de pols. Belangrijk is bijvoorbeeld dat het Starbucksconcept consistent wordt gevoerd en dat het personeel goed getraind is.

Internationale uitbreiding is voor Starbucks belangrijk omdat het bedrijf het moeilijk heeft op de thuismarkt. Fastfoodketens zoals McDonald’s lokken in de Verenigde Staten klanten weg met goedkopere koffie. Om de kosten te drukken, besloot Starbucks vorige maand 600 Amerikaanse vestigingen te sluiten. Daardoor staan er 12.000 banen op de tocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer