Wijn is fijn voor slijterij
Wijn gaat een steeds groter aandeel uitmaken van de omzet van slijterijen. Vier jaar geleden haalden slijterijen nog minder dan een derde van hun omzet uit wijn; dit jaar is dat gestegen tot 45 procent.
Dit blijkt uit een enquête onder slijterijen die is gedaan door onderzoeksbureau Van Es Marketing Services.De groei van de wijnverkoop gaat ten koste van de sterke dranken. Dit was traditioneel de belangrijkste verkoopgroep van slijterijen omdat zij een alleenrecht hebben om dranken met een alcoholpercentage boven de 15 procent te verkopen. Tussen 2004 en 2008 daalde het aandeel sterk van 45 naar 35 procent.
Het toenemende belang van wijn in de omzet is in overeenstemming met de trend in de consumptie van alcoholische dranken. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de wijnconsumptie per hoofd van de bevolking in Nederland sinds 2000 met 14 procent gestegen.
Ook het aandeel van bier in de omzet van slijterijen loopt terug. De Nederlandse consumptie van bier en gedestilleerd daalden in deze periode met 7 respectievelijk 23 procent.