NMa verdenkt Heijmans van kartelovereenkomst
De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa verdenkt de bouwbedrijven Heijmans en het Franse Soletanche van afspraken om de concurrentie buiten de deur te houden. De verdenking vloeit voort uit eigen onderzoek naar de gang van zaken rond de aanleg van de Noord-Zuidlijn voor de Amsterdamse metro.
Volgens de kartelwaakhond hebben beide bedrijven een overeenkomst gesloten op het gebied van speciale funderingstechnieken en civiele werken. Daardoor houden zij elkaar op de hoogte van projecten waarbij dit soort technieken wordt gebruikt voor het aanleggen van diepwanden. Dat leidt er volgens de NMa toe dat zij de concurrentie frustreren.
De aanleg van de metrolijn stond ook centraal bij onderzoek door de parlementaire commissie naar de bouwfraude. De NMa heeft Heijmans eerder beboet, omdat de organisatie van de bouwer geen medewerkers mocht horen over deze zaak.
De bedrijven krijgen nu gelegenheid te reageren. Naar aanleiding daarvan gaat de NMa al dan geen sancties treffen.
De zaak draait om een door Heijmans-directeur M. Kroezen verstuurde e-mail die op 24 januari per ongeluk bij de gemeente Amsterdam binnenkwam. Daarin werd het in tunnelbouw en diepwanden gespecialiseerde Soletanche gewaarschuwd niet met het Duitse bouwbedrijf Max Bogl in zee te gaan. Bogl zou veel te lage prijzen rekenen voor de bouw van station Rokin. Door met de Duitsers samen te werken zouden de Fransen de gemeente het idee geven dat Heijmans station Vijzelgracht ook goedkoper zou kunnen bouwen.
Kroezen had tegenover de parlementaire onderzoekers geen goed woord over voor de gemeente Amsterdam. Want die wilde steeds weer om de tafel om het bod van de Rosmalense bouwer omlaag te krijgen. Hij was ook kwaad op de Fransen, omdat deze partner ondanks een samenwerkingsovereenkomst naar de gemeente stapte met een goedkoper alternatief voor de bouw van metrostation Vijzelgracht.
Heijmans gaat zich flink verweren tegen de NMa. Topman H. Bemelmans spreekt van „scoringsdrift” van de kartelwaakhond. „We beperken de concurrentie niet. Er zijn veel meer bedrijven die de techniek van Soletanche in huis hebben. Door onze afspraak met de Fransen kunnen we niet andere bedrijven buitensluiten bij het doen van biedingen op andere delen van de metrolijn.” Heijmans stelt ook dat het bedrijfsleven wel vaker samenwerkt voor de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technieken. „Als de NMa dit doorzet, draaien ze innovatie de nek om”, luidt de conclusie van Bemelmans.
Mocht de NMa het verweer van Heijmans en Soletanche naast zich neerleggen, dan kan dat tot een boete leiden van maximaal 10 procent van de jaaromzet van de bedrijven. Heijmans zette vorig jaar bijna 3 miljard euro om, Soletanche Bachy 740 miljoen euro.