Lekker groot
Ieder huishouden in Nederland krijgt hem vanaf volgende week gratis thuisgestuurd: de IKEA-gids. Altijd goed voor een halfuurtje gretig geblader. Dit jaar stunt de meubelgigant tevens met een extra grote uitvoering van de overbekende catalogus, gedrukt op luxe, glanzend papier.
Volgens IKEA-woordvoerder Ellen van den Boomgaard heeft deze gids een „nog groter leesappeal” dan de originele. Het boekwerk is sinds gisteren voor het bedrag van 9,95 euro te koop bij tien boekhandels van de keten selexyz. Wie de XL-gids aanschaft, krijgt er een LACK-koffietafeltje bij. IKEA lijkt zichzelf met de actie in de exclusieve hoek te willen plaatsen. De gids is namelijk gedrukt in een beperkte oplage van honderd stuks en elk exemplaar draagt een uniek nummer. Het koffietafeltje kost bij een IKEA-filiaal overigens slechts 9,95 euro. Zo heel veel voordeel levert de aanschaf van de XL-catalogus dus niet echt op. Wel weer aardig is dat bij elke genummerde catalogus een artikel uit het IKEA-assortiment hoort dat de gelukkige bezitter gratis mag komen afhalen. Dat kan zomaar een Billy zijn, of een Sultanmatras. Toch leuk. Op een holletje naar selexyz, al is de kans levensgroot aanwezig dat er nergens gidsen of tafeltjes meer zijn te bespeuren.Hacken
Nog meer IKEA, maar dan anders. Platform21, Bright en Superuse -websites voor architecten, kunstenaars en ontwerpers- organiseren een wedstrijd waarin ze deelnemers vragen een IKEA-meubelstuk te „hacken”. Een meubel hacken kan bijvoorbeeld door de instructies bij een bouwpakket, het ”flatpack”, opzettelijk niet te volgen en onderdelen van verschillende meubels te husselen. Zo ontstaan nieuwe, grappige, gekke en creatieve ontwerpen. Dit is iets minder onschuldig dan het lijkt, want IKEA hacken betekent volgens de bedenkers van de wedstrijd ook het hacken van de ideologische basis waarop het bedrijf is gestoeld. „De producten zijn goedkoop en niet gemaakt om heel lang mee te gaan. Hacken dus die principes!” De origineelste IKEA-hack is te bezichtigen op de Montreal Biennale 2009 en de Dutch Design Week in Eindhoven. Meer informatie: www.platform21.nl.
Blijvend glad
Weg met botte scheermesjes, pijnlijke waxstrips en onhandige ontharingscrème. Met de zogenoemde haarverminderingscrème van Bioxet is haargroei op benen en onder oksels voorgoed verleden tijd. Tenminste, volgens de juichende woorden van de fabrikant. Zou het werkelijk waar zijn? Het kan bijna niet. Ongewenste haargroei is voor veel mensen -vooral vrouwen, maar ook mannen hebben er last van- een serieus en erg vervelend probleem. En, probleem of niet, scheren doen Nederlandse vrouwen toch, zo goed als allemaal. Volgens de fabrikant zijn zij gemiddeld 94 keer per jaar bezig hun benen, oksels en bikinilijn te vrijwaren van haar. Dat doen ze gemiddeld vanaf hun veertiende jaar. „Een vrouw van dertig heeft in haar leven dus al zo’n 1500 keer haar benen geschoren.” Alternatieve ontharingsmethoden boeken lang niet altijd het gewenste resultaat, zijn pijnlijk, duur of net zo kortstondig effectief als een eenvoudig mesje. Een simpele crème die definitief afrekent met gescheer, gehars en gehannes zou dus geen overbodige luxe zijn. Een kwestie van smeren, aldus Bioxet, that’s it. Maar daar komt een addertje onder het gras vandaan: „Afhankelijk van de plek is de beharing na acht tot tien maanden permanent verwijderd.” Tja. Dat is een wel heel vage uitspraak, die het middel er niet bepaald geloofwaardig op maakt. Bioxet is te koop bij de drogist voor een vanafprijs van 26,65 euro.
Koken is kunst
Koken is niet zomaar een kunst, koken is ook artistieke kunst, dachten ze bij Typhoon. Daarom ontwikkelden zij onder het label AR+COOK trendy en opvallend vormgegeven keukengerei. De stamper heeft bijvoorbeeld geen spiralen, maar „designrondjes” en binnen in de garde zit een draaiende bal. Niet alleen mooi, tevens effectief, want met die bal maakt de garde zichzelf schoon. De keukenhulpen zijn uitgevoerd in sterk zink of luxe titanium, de handgrepen bestaan uit kleurige siliconen. Spatels zijn te koop vanaf 11,50 euro, gardes vanaf 14,95 euro. Meer informatie: www.clipbv.nl.
Sterke Beer
De Sterke Beer, fabrikant van voedingssupplementen voor kinderen, ontwikkelde onlangs vloeibare multivitamine. Suikervrij en met een fris sinaasappelsmaakje. Het goedje kan prima door de yoghurt en bevat naast de vele toevoegingen ook nog eens een extra dosis vitamine D. In hoeverre het drankje verschilt van de bekende Roosvicee is niet helemaal duidelijk. De Sterke Beer Vloeibaar is speciaal ontwikkeld voor kinderen van anderhalf tot zes jaar en voldoet volgens de fabrikant aan alle eisen die wettelijk voor kindervoedingssupplementen zijn vastgesteld. De drank is verkrijgbaar bij drogist en reformzaak. Een flacon van 100 ml kost 11,95 euro. Meer informatie: www.desterkebeer.nl.