Luchtvaartsector kampt met tegenwind
De internationale luchtvaartsector kampt met een steeds krachtigere tegenwind door de hoge brandstofprijzen en de afzwakkende economie. Ook Air France-KLM en het Spaanse Iberia blijven niet buiten schot.
De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie maakte dinsdag bekend dat de nettowinst in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar met 59 procent is gedaald tot 168 miljoen euro. Iberia moest over de eerste zes maanden van dit jaar een operationeel verlies slikken van 32,2 miljoen euro.Toch zorgden de resultaten van Air France-KLM en Iberia gisteren niet voor koersdalingen bij de luchtvaartfondsen op de Europese beurzen. Integendeel, zij zaten juist flink in de lift, vooral geholpen door een fikse daling van de olieprijs. Die is tot onder de 120 dollar per vat gedaald na medio juli nog een recordniveau te hebben bereikt van ruim 147 dollar per vat.
Het aandeel Air France-KLM steeg gistermiddag in Parijs met 8 procent en Iberia, dat fusiegesprekken voert met British Airways, won 7,8 procent in Madrid. In Londen steeg BA 7 procent en Lufthansa ging 5,3 procent omhoog in Frankfurt.
Daarmee lijken de beleggers even te zijn vergeten hoe groot de malaise in de luchtvaartsector is. De brancheorganisatie IATA verwacht voor dit jaar een verlies voor de internationale burgerluchtvaart van 6,1 miljard dollar als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Mogelijk kunnen de verliezen nog verder oplopen als de economie verder verzwakt en de kredietcrisis blijft voortwoekeren, aldus IATA.
Door alle problemen gingen in de eerste helft van dit jaar al 25 hoofdzakelijk regionale vliegtuigmaatschappijen failliet. Dat is meer dan ooit in een periode van zes maanden, stelde IATA recent.
Luchtvaartmaatschappijen zoeken over de gehele linie naar manieren om kosten te verlagen om de dure brandstof te compenseren. BA wil fuseren met Iberia om de kosten te spreiden en te verlagen. De Britse luchtvaartmaatschappij zag onder druk van de dure kerosine zijn winst voor belastingen in het afgelopen kwartaal met 88 procent dalen tot omgerekend 47 miljoen euro. „We bevinden ons in het slechtste zakenklimaat dat we ooit hebben meegemaakt in de industrie”, aldus BA-topman Willie Walsh.
Iberia boekte in de eerste helft van vorig jaar nog een operationele winst van 69 miljoen euro. De brandstofrekening van Iberia steeg met 38 procent naar 732 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar.
Maar ook de prijsvechters gaan gebukt onder de hoge brandstofprijzen. Zo liet Ryanair, de grootste prijsvechter van Europa, onlangs weten rekening te houden met een verlies van 60 miljoen euro dit boekjaar als de brandstofprijzen hoog blijven. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de nettowinst van de Ierse prijsvechter met 85 procent naar 21 miljoen euro door een verdubbeling van de brandstofrekening.
De problemen in de Europese luchtvaartsector lijken nog mee te vallen vergeleken met die in de Verenigde Staten. Daar schrappen luchtvaartmaatschappijen zoals United, Continental en American duizenden banen en worden honderden veelal verouderde vliegtuigen aan de grond gehouden om zo de hoge brandstofkosten en de afzwakkende economie het hoofd te kunnen bieden.
Een positieve uitzondering op alle onheilstijdingen in de luchtvaartsector is All Nippon Airways. De op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Japan maakte vorige week een stijging van de operationele winst over het eerste kwartaal bekend van 11 procent tot omgerekend ruim 87 miljoen euro. Het bedrijf profiteerde van hogere brandstoftoeslagen en het succesvol indekken tegen de gestegen brandstofprijzen.