Prestatiebeloning Philips werkt niet
Het doorvoeren van prestatiebeloning bij Philips is niet geslaagd. Uit een proef van twee jaar bij het bedrijf blijkt dat de doelstellingen niet zijn gehaald en de weerstand onder het personeel tegen beloning naar prestatie nog even groot is als bij de invoering van het systeem.
„Alle vooroordelen die er waren zijn bevestigd”, stelde bestuurder J. Hubert van FNV Bondgenoten donderdag na een rondvraag onder de leden bij het elektronicaconcern. „Leidinggevenden kunnen niet objectief beoordelen”, voert zij aan. „Zij zijn daarvoor te weinig geschoold en hebben er ook nog eens geen tijd voor.” De inspanningen leveren bovendien weinig op, concludeertde vakbond.
Uit cijfers blijkt dat 1,2 procent van de werknemers een negatieve beoordeling heeft gekregen. Daaruit trekt FNV Bondgenoten de conclusie dat werknemers niet anders gaan functioneren als zij worden beloond naar hun prestaties.
Evenmin komt het de communicatie tussen leidinggevenden en werknemers ten goede, wat juist een van de doelstellingen van het nieuwe beloningssysteem was. Omdat de beoordelingsgesprekken via een standaardlijst plaatsvinden, is volgens de bond nog steeds geen sprake van communicatie. Nog te vaak overheerst het gevoel van „blauwe ogen politiek”, aldus Bondgenoten.
Ook het toekennen van bonussen ging niet van een leien dakje. Bedrijfs- en groepsdoelstellingen die voorwaarde zijn voor uitbetaling van de bonus, blijken achteraf tot conflictsituaties te kunnen lijden. Als voorbeeld geeft de bond dat een groepsdoelstelling om alle orders die binnenkomen ook daadwerkelijk uit te voeren, in deze economische tijden makkelijk is te halen. Werknemers die de bonus dan ook claimen, kunnen echter van een koude kermis thuiskomen. De werkgever zat daar nou net niet op te wachten gezien de economische tegenwind.