Miljardenverlies General Motors
De Amerikaanse autoproducent General Motors (GM) heeft vrijdag een megaverlies van 15,5 miljard dollar (10 miljard euro) over het tweede kwartaal gemeld. Dat is bijna het dubbele van het verlies van 8,7 miljard dat concurrent Ford enkele dagen geleden meldde.
Het is het op twee na grootste kwartaalverlies voor GM ooit en het vierde kwartaalverlies op rij. Een jaar eerder boekte het autoconcern nog een winst van 891 miljoen dollar. De omzet daalde met 18 procent naar 38,2 miljard dollar. De cijfers vallen veel slechter uit dan analisten hadden verwacht.De dramatische cijfers zijn in de eerste plaats het gevolg van sterk dalende verkoopcijfers in de Verenigde Staten zelf. Op de Amerikaanse markt werden in de eerste zes maanden van dit jaar 10 procent minder auto’s verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. GM wordt extra hard getroffen, zo blijkt. De verkopen van het concern liepen in de VS terug met 20 procent, met als gevolg dat het operationele resultaat op een negatief saldo uitkwam van 6,3 miljard dollar.
Dit cijfer zou nog somberder zijn geweest, als de internationale verkopen in onder meer Europa niet met 10 procent waren gestegen. Daar verkoopt GM goedkopere en zuiniger modellen, waar intussen ook de Amerikaanse consument naar uitkijkt nu de benzineprijzen in de VS gestaag stijgen. Wereldwijd nam de verkoop van GM in het tweede kwartaal met 5 procent af naar 2,29 miljoen voertuigen.
GM, Ford en Chrysler zijn te laat ingesprongen op de ontwikkelingen en zitten nu opgescheept met enorme, onverkoopbare voorraden benzineverslindende SUV’s (luxe terreinwagens) en de populaire pick-ups, kleine vrachtwagens met open laadbak, die lange tijd de basis vormden voor het verkoopsucces van de Amerikaanse autoproducenten. GM overweegt de verkoop van de Hummer aan een Indiase autoproducent.
Een deel van GM’s verliezen werden veroorzaakt door afvloeiingsregelingen, het sluiten van verschillende vestigingen, investeringen in nieuwe modellen en kosten verbonden aan het faillissement van de voormalige dochter Delphi. „Wij nemen radicale stappen om GM te saneren, en zulke stappen kosten geld. Maar dit verlies is dus in feite een investering in de sanering van het bedrijf die de toekomst van GM garandeert”, aldus topman Rick Wagoner vrijdag.
Niet iedereen in de VS is overtuigd van de overlevingskansen van GM, het moederconcern van onder meer Chevrolet, Cadillac en Opel. Het aandeel is op de effectenbeurs gezakt tot 10 dollar. Herhaaldelijk duiken geruchten op dat het bedrijf binnen afzienbare tijd een faillissement zal gebruiken om zich de schuldeisers van het lijf te houden. Deze geruchten worden door Wagoner en zijn naaste medewerkers tegengesproken.
Het grootste verlies van GM was in het derde kwartaal van vorig jaar, 39 miljard dollar, gevolgd door het verlies van 21 miljard dollar in het eerste kwartaal van 1992. Vorig jaar leed het concern een verlies van 38,7 miljard dollar, maar dat kwam vooral door een boekhoudkundige aanpassing.