Unilever ziet omzet stijgen
Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft de omzet zonder het effect van wisselkoersen en acquisities in het eerste halfjaar met 7 procent zien stijgen.
Topman Patrick Cescau sprak in een verklaring van „goede prestaties onder uitdagende omstandigheden.”In het tweede kwartaal rapporteerde het Brits-Nederlandse bedrijf, bekend van merken als Dove, Ola, Knorr en Conimex, een onderliggende omzetgroei van 6,8 procent. Marktvorsers waren uitgegaan van een groei van 6,2 procent. Vorig jaar lag dit percentage op 5,8. De onderliggende omzetgroei is de groei tegen constante wisselkoersen en exclusief aan- en verkopen van activiteiten.
Unilever liet weten de doelstelling om dit jaar een groei boven de bandbreedte van 3 tot 5 procent te realiseren, te handhaven.
De omzet inclusief valuta-effecten en aan- en verkopen kwam in het tweede kwartaal uit op 10,37 miljard euro. Dat is 1 procent lager dan de 10,53 miljard euro een jaar eerder. Tegen constante wisselkoersen was de omzet 6 procent hoger uitgekomen.
De operationele winst daalde ook: met 5 procent naar 1,37 miljard euro. Marktvorsers rekenden op een bedrijfswinst van 1,43 miljard euro. De operationele winst zou ook hoger zijn uitgekomen (3 procent) tegen constante wisselkoersen. De nettowinst daalde met 19 procent naar 978 miljoen euro.
Het bedrijf kampt net als andere voedingsmiddelenconcerns met hogere grondstofprijzen. Dit heeft geleid tot prijsverhogingen in West-Europa en Noord-Amerika. Ook in opkomende markten zoals Azië en Afrika verhoogde Unilever de prijzen. In deze markten wist het bedrijf een onderliggende omzetgroei van 15 procent te realiseren.
Vorig jaar kondigde Unilever een grondige reorganisatie aan waarbij 20.000 banen zouden verdwijnen en de merkenportfolio tegen het licht werd gehouden. Inmiddels heeft Unilever drie fabrieken in Nederland gesloten en verkocht het de Bertolli-olijfoliën en de Amerikaanse wasmiddelentak. Cescau: „De inmiddels doorgevoerde veranderingen hebben ervoor gezorgd dat we wendbaarder zijn en beter kunnen reageren op omstandigheden in de markt.”