Sligro ziet afvlakking markt
Groothandels- en supermarktconcern Sligro rekent op een afvlakking van de groei in beide markten waarin het operationeel is. De groei in de tweede jaarhelft zal „minder robuust” zijn door de huidige economische omstandigheden.
„Maar we merken op de winkelvloer nog niet echt veel van een verslechterende economie”, aldus financieel topman Huub van Rozendaal bij de presentatie donderdag van de halfjaarcijfers. Sligro is onder meer eigenaar van de supermarktformules EM-TÉ en Golff.Sligro gaf geen concrete verwachting voor de rest van het jaar af, wat met name analisten teleurstelde. Van Rozendaal: „Natuurlijk komt de omzet ook dit jaar boven de 2 miljard euro uit, die voorspelling is makkelijk te maken. Maar we zijn voorzichtig, want we hebben geen glazen bol.”
In de eerste zes maanden heeft Sligro een omzet geboekt van 1,08 miljard euro. Dat is 12,3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de omzet 960 miljoen euro bedroeg. De nettowinst is uitgekomen op 28,5 miljoen euro, ook hoger (11 procent) dan de 25,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat bedroeg 41 miljoen euro, 1,8 miljoen euro meer dan vorig jaar.
Foodservice, de groothandelstak, boerde de eerste zes maanden goed. Dankzij nieuwe afnemers, hogere bestedingen en een uitbreiding van het vestigingennetwerk groeide de omzet, exclusief overnames, met 9,2 procent naar 699 miljoen euro. Foodretail, de supermarktdivisie, droeg 379 miljoen euro aan de omzet bij.
Voor de groothandelsdivisie verwacht het bedrijf minder autonome groei in de tweede helft van het jaar in vergelijking met de eerste zes maanden. Wel rekent Sligro erop dat deze divisie het beter zal doen dan de markt in het algemeen. Sligro verwacht dat de groothandelstak door efficiënter te werken bij de bezorging ook het bedrijfsresultaat verder kan verbeteren.
Voor de supermarkten van Sligro, de EM-TÉ- en de Golffwinkels, is „nog veel verbeterpotentieel”, aldus Sligro. Het bedrijf is bezig voormalige Edahwinkels te integreren in zijn eigen formules. „Er lopen diverse programma’s om de omzet en de marge verder omhoog en de kosten verder omlaag te brengen”, aldus het bedrijf.
Met name op het prijs- en het serviceniveau valt nog veel te winnen. Bovendien wil Sligro de bekendheid van met name de EM-TÉ-formule vergroten. „Waar in het verleden prijs een grote rol speelde om klanten te trekken, spelen supermarken nu in op klantenbinding en trouw door middel van spaaracties”, aldus topman Abel Slippens. „Wij gaan daarin ook mee.”
Of er overnames op stapel staan, werd niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het niet. „Het is niet onze eerste prioriteit. We zijn nog erg druk met onze supermarkten”, aldus Slippens. De financiële middelen zijn er wel, hield Van Rozendaal voor. „En dat is fijn, maar dat betekent niet automatisch dat we overnames gaan doen.”
Op de vraag of Sligro beursgenoteerde bedrijven in zijn geheel, zoals supermarktconcern Super de Boer, zou willen overnemen, antwoordde Slippens negatief. „Hier en daar een winkel is prima, maar niet een hele groep”, aldus de topman.
De presentatie van de halfjaarcijfers was de laatste keer voor Abel Slippens. Hij vertrekt in september na dertig jaar bij het bedrijf als bestuursvoorzitter. Zijn neef Koen neemt zijn taken over. Slippens gaat na „een weekje rust” op zoek naar een ander bedrijf. Met pensioen gaat hij nog niet. Zijn neef heeft hij geen specifiek advies meegegeven. „Gewoon doen wat we al doen, dan komt het goed.”