Winst Google groeit niet hard genoeg
Internetbedrijf Google groeit hard, maar niet hard genoeg. Hoewel de winst in het tweede kwartaal van 2008 ten opzichte van een jaar eerder met 35 procent groeide, reageerden analisten in New York teleurgesteld. Dit bleek donderdag nadat Google na sluiting van de Amerikaanse beurzen zijn resultaten over het tweede kwartaal had gepubliceerd.
Google maakte in het tweede kwartaal 1,25 miljard dollar winst. De omzet steeg ten opzichte van 2007 met 43 procent tot 3,9 miljard euro. Dat de cijfers tegenvielen was te wijten aan een lagere groei uit advertentieinkomsten. „Mensen maken zich zorgen dat de advertentiemarkt inzakt", zei een Amerikaanse analist.Het aantal keer dat wordt geclickt op advertenties die via Google worden aangeboden is een belangrijke maatstaf voor hoe het bedrijf presteert. Het aantal clicks steeg met 19 procent, wat een kleinere stijging was dan de stijging in het eerste kwartaal een jaar geleden toen het aantal clicks bijna verdubbelde.