Snelwegen krijgen vaste uitwijkroutes
Snelwegen waarop na een ongeval of stremming het verkeer snel vastloopt, krijgen vaste uitwijkroutes. Het gaat om tientallen wegen verspreid over het hele land.
De eerste zestig tot zeventig uitwijkroutes zijn inmiddels door wegbeheerder Rijkswaterstaat voorzien van de nieuwe U-borden, blauwe borden die vanaf de snelweg een alternatieve route wijzen. Dat heeft projectmanager filevermindering Lindy Molenkamp van de dienst zaterdag gezegd.Verwacht wordt dat tegen het eind van het jaar 150 tot 200 wegen een vaste uitwijkroute hebben. „Dat kunnen er in de toekomst nog meer worden.” Het systeem van vaste uitwijkroutes is afgekeken van de Duitsers. Na een geslaagde proef in 2006 in het IJsselmeergebied is een overzicht gemaakt van de kwetsbare plekken op het Nederlandse wegennet. „Het gaat dan om lastige routes waar bijvoorbeeld weinig alternatieven zijn.” Rijkswaterstaat wil de files verkorten en voorkomen dat mensen zelf op avontuur gaan.
De blauwe U-borden krijgen een vaste plek, ze worden bevestigd aan bestaande routeborden. Op het moment dat een weg geblokkeerd raakt, wordt via tekstkarren of zogenoemde klapborden en via de radio bekendgemaakt dat automobilisten een bepaalde afrit kunnen nemen. Onderaan die afrit staan de U-borden, die de weggebruiker dan kan volgen.
Voor die methode is gekozen om te voorkomen dat mensen de routes massaal als sluiproute gaan gebruiken. „De routes zijn ook niet sneller. Alleen wanneer die ingesteld wordt als uitwijkroute zullen bijvoorbeeld ook de stoplichten dusdanig worden ingesteld dat het verkeer zo snel mogelijk kan doorstromen.” De routes gaan nooit langs „gevaarlijke plekken” zoals scholen of smalle rotondes. „Het zijn ook geen toeristische routes.”
Rijkswaterstaat deelt sinds kort bij benzinestations uitklapkaartjes uit waarop het fenomeen uitwijkroute wordt uitgelegd.