Renault verlaagt verkoopprognose voor 2008
De Franse autofabrikant Renault gaat voor dit jaar uit van een minder sterke groei van de verkoop dan eerder werd aangenomen. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.
De verkopen van Renault komen steeds meer onder druk te staan van de wereldwijde zwakkere economische groei en de sterk gestegen brandstofprijzen.De wereldwijde verkoop van Renault en zijn dochtermerken steeg in de eerste helft van dit jaar met 4,3 procent, tot 1,325 miljoen voertuigen. Over het hele jaar neemt de verkoop met 5 tot 10 procent toe, met een grotere kans op een groei van 5 procent, stelt verkoopdirecteur Patrick Blain.
Eerder dacht Renault dat de verkoop dit jaar nog met 10 procent zou stijgen. „De economische situatie is sinds het einde van vorig jaar dramatisch veranderd”, aldus Blain.
Ook andere autoconcerns zoals Fiat en PSA Peugeot-Citroën hebben aangegeven veel last te hebben van de afzwakkende economie en de hoge brandstofprijzen. Daardoor zijn veel mensen huiverig geworden om een nieuwe auto te kopen.
Ook ondervinden autofabrikanten hinder van de gestegen prijzen voor grondstoffen als staal en plastic.