Acties truckers van de baan
Het doembeeld van actievoerende truckers die het wegverkeer in Nederland tot stilstand brengen, wordt geen realiteit. Het kabinet en de transportsector hebben woensdag na maandenlang ruzie en actiedreiging een akkoord gesloten over een pakket maatregelen dat de pijn van de hoge brandstofprijzen moet verzachten.
Staatssecretaris De Jager van Financiën en de belangrijkste belangenorganisaties in de transportsector traden woensdag tijdens een gezamenlijke persconferentie in Den Haag naar buiten met hun afspraken.Voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland TLN herhaalde nog eens dat de sector „zeer teleurgesteld" is over het feit dat de op 1 juli doorgevoerde accijnsverhoging op diesel met 3 cent gehandhaafd blijft. De transportbranche baalt er ook van dat ze er niet in is geslaagd de jaarlijkse indexatie van de dieselprijzen van tafel te krijgen.
Desondanks spraken de brancheorganisaties TLN, EVO, KNV en VERN (eigen rijders) hun waardering uit voor de inspanningen van het kabinet om uit de impasse te komen. Sakkers en zijn collega’s van de andere belangenclubs zijn blij dat er in tegenstelling tot het buitenland geen blokkadeacties zijn geweest.
„Er zijn geen wilde taferelen geweest, en daar prijs ik de sector voor", aldus Sakkers. VERN–voorzitter Klaas de Waardt gaf aan dat eerder opgeschorte acties nu definitief van de baan zijn.
Het kabinet is daar vanzelfsprekend content mee. Het heeft beloofd dat er gedurende de lopende regeringsperiode geen verdere verhogingen meer komen van de dieselaccijnzen. Het kabinet ziet verder af van de geplande verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor vracht– en bestelauto’s. Voor de periode van 2009 tot 2011 zou dat de sector 114 miljoen euro schelen aan directe belasting.
De overheid trekt daarnaast 62 miljoen euro uit voor zogenoemde ’vergroeningsmaatregelen’. De subsidies uit deze pot maken het voor de sector aantrekkelijker om energiezuinige en milieuvriendelijke vrachtwagens aan te schaffen. De sector en het kabinet gaan voorts een campagne opzetten om het imago van de branche te verbeteren.