Oplages betaalde kranten gedaald
De totale oplage van de betaalde dagbladen lag in het eerste kwartaal van dit jaar 2,5 procent lager dan een jaar eerder.
De betaalde oplage van regionale en landelijke kranten bestond in het eerste kwartaal van 2008 uit 3.632.069 exemplaren.Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau HOI. De grootste groei boekte opnieuw nrc.next, dat zijn oplage met ruim 10 procent zag groeien van 75.012 naar 82.829 exemplaren. Ook Het Financieele Dagblad boerde opnieuw goed; plus 8 procent. De Telegraaf liet voor het derde kwartaal achtereen een lichte groei zien en blijft met 674.819 exemplaren de grootste krant van Nederland. Ook Het Parool groeide licht tot 85.871 exemplaren.
De Volkskrant moest 4,5 procent van de oplage prijsgeven en was onder de landelijke dagbladen opnieuw de grootste verliezer, gevolgd door NRC Handelsblad, Trouw, AD en Nederlands Dagblad.
Die laatste zag zijn oplage dalen van 32.989 naar 32.584. De daling werd deels gecompenseerd door een stijging van de e-paper van 222 naar 756 abonnementen.
De oplage van het Reformatorisch Dagblad daalde eveneens licht, van 56.859 naar 56.430, maar de cijfers van de e-paper verdubbelden daarentegen bijna (van 964 naar 1824). Opgeteld vertoonde de oplage daardoor een lichte stijging.
De oplages van de gratis dagbladen Sp!ts en Metro zaten weer flink in de lift. Beide kranten boekten een oplagestijging van 6 procent. Dagblad De Pers had in het eerste kwartaal van 2008 een oplage van 440.714 exemplaren en dagblad DAG drukte 380.269 kranten.
De regionale dagbladen kregen vrijwel allemaal een daling van hun oplage voor de kiezen. Alleen bij het Friesch Dagblad en het Eindhovens Dagblad bleef de oplage stabiel.
In totaal rolden in het eerste kwartaal van dit jaar dagelijks 5.463.692 gratis en betaalde kranten van de persen.