Economie

Gebed op de Wilhelminakade

Koningin Beatrix heeft dinsdag in een zonnig Rotterdam het reusachtige cruiseschip Eurodam officieel zijn naam gegeven. „Een fantastisch schip”, zo zei ze. De plechtigheid bestond uit een wonderlijke mix van champagne, muziek, volksliederen én gebed.

W. G. Hulsman
2 July 2008 10:02Gewijzigd op 14 November 2020 06:03
ROTTERDAM - Tijdens de doop van de Eurodam blijkt dat Amerikanen geloof en godsdienst niet wegstoppen. De eerste spreker bij de plechtigheid is niet de kapitein, maar een predikante. Foto ANP
ROTTERDAM - Tijdens de doop van de Eurodam blijkt dat Amerikanen geloof en godsdienst niet wegstoppen. De eerste spreker bij de plechtigheid is niet de kapitein, maar een predikante. Foto ANP

Hoog torent de Eurodam deze dinsdagmiddag boven de Wilhelminakade uit. Veel Rotterdammers nemen even een kijkje bij het grootste cruiseschip onder Nederlande vlag. Het schip -geregistreerd in de Maasstad- zal als een ambassadeur van hun stad straks over de wereldzeeën varen, zoals de topman van de Holland America Line (HAL) het later zal zeggen.Bij de boeg van het schip staat een grote tribune. Honderden gasten van de Holland America Line nemen er plaats om getuige te zijn van de naamgevingsplechtigheid van het schip. Eerder hebben ze het schip met zijn elf passagiersdekken, zwembaden en honderden kamers, suites en penthouses al kunnen bezichtigen. De directie van de Holland America Line legt haar gasten -onder wie veel mensen uit de reisbranche- deze dag in de watten. Het bedrijf wil meer voet aan de grond krijgen in Europa.

Om 16.00 uur arriveert de koningin. Amerikanen weten soms niet goed raad met vorsten en prinsen. De mensen van de Holland America Line wel. Voor een bedrijf met Nederlandse wortels -135 jaar geleden begonnen in Rotterdam- is dat niet verwonderlijk. Zij ontvangen de koningin met stijl. Het orkest zet in met het Wilhelmus, gevolgd door het Amerikaanse volkslied. De muziek klinkt als een klok: groots en meeslepend. Echt Amerikaans.

Dan blijkt dat Amerikanen geloof en godsdienst niet wegstoppen. De eerste spreker bij de doopplechtigheid is niet de kapitein, maar een predikante. Ds. Britt Aanes Ekhougen is verbonden aan de Noorse Zeevaarderskerk in Rotterdam. „Het leven wordt vaak vergeleken met het varen op een oceaan. Het schip is dan het beeld van een mens en de oceaan dat van de levensweg waarover die persoon moet gaan. Het schip is op weg naar de oevers achter de horizon”, zegt de voorgangster. Zij spreekt haar dankbaarheid tegenover God uit voor de Eurodam en wenst dat „God het schip voor alle gevaren zal behoeden.”

Daarna gaat zij voor in gebed. Velen buigen het hoofd. Koningin Beatrix ook. Ds. Ekhougen erkent God als de Schepper van de oceanen en zeeën en vraagt om een zegen voor het schip, de bemanning en de passagiers. Het is een indrukwekkend moment. Het contrast met het soms overdadige leven aan boord van cruiseschepen is groot.

HAL-topman Stein Cruse wijst op de lange zeevaarttraditie die Nederland kent. „Wij zetten die traditie met de Eurodam voort.” Hij prijst de HAL-veteranen die dinsdag aan boord waren. Ook is hij blij met de honderden Nederlandse jongeren die dinsdag naar de Eurodam kwamen, omdat zij graag een baan bij de HAL willen hebben.

De zeevaart kent veel tradities. Zo ook deze plechtigheid. Een van de gewoontes is dat de scheepsbel van een nieuw schip wordt „gezegend.” De oprichter van luchtvaartmaatschappij Martinair, Martin Schröder, heeft met zijn vrouw de eer dat te doen. De Nederlandse kapitein Jeroen van Donselaar spreekt de bijbehorende tekst uit: „We zegenen de bel van de Eurodam als plaatsvervanger van dit schip. Wij wensen de Eurodam een behouden vaart. We wensen haar veiligheid toe, de officieren wijsheid, de bemanning gezondheid en de gasten comfort.” Daarna giet hij met de Schröders een glas champagne leeg over de bel. Opnieuw muziek.

Dan is koningin Beatrix aan de beurt. HAL-directeur Kruse laat beelden van vroeger zien. Hoe koningin Wilhelmina in 1937 de Nieuw Amsterdam van de HAL doopt en koningin Juliana in 1958 de Rotterdam. Als prinses doopte Beatrix lang geleden twee schepen van de maatschappij: in 1957 de Statendam IV en in 1964 de Prinses Margriet. „Even indrukwekkende momenten als nu voor u”, zegt hij richting het staatshoofd.

Zij spreekt de wens uit dat God het schip zegent en noemt het officieel de Eurodam. Een groot bord waarachter de naam van het schip verscholen was, zakt weg en na het signaal met de scheepsbel door de koningin slaat een fles champagne kapot tegen de boeg. De misthoorn blaast zijn zware geluid over de havens.

Op het schip ontmoet de vorstin een aantal bemanningsleden, onder hen veel Nederlanders. „Wat een fantastisch schip is het”, zegt ze tegen een jonge officier. Hij beaamt het en nodigt de koningin uit de Eurodam nog een keer uitvoeriger te bekijken.

Er hangt een feestelijke sfeer op en rond het schip. In het hoofdkantoor van de cruisemaatschappij staan de gezichten minder vrolijk, zo bleek dinsdag tijdens een persgesprek. De hoge olieprijzen en de lage dollarkoers vragen ook van Holland America Line en moedermaatschappij Carnival erg veel. „We naderen een moment dat het niet meer gaat”, waarschuwt een van de voormannen. Het mag de pret op de Eurodam echter niet drukken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer