Westerscheldetunnel vrijwel zeker verkocht
Gedeputeerde Staten van Zeeland mogen de eindonderhandelingen starten over de aankoop van de Westerscheldetunnel door de provincie.
Vrijdagmiddag gingen Provinciale Staten akkoord met een voorstel hiervoor van GS.Het Rijk wil 95,4 procent van de aandelen van de tunnel verkopen aan de provincie. Doordat de overige aandelen al in het bezit waren van Zeeland wordt de provincie daarmee de volledige eigenaar. Hoeveel Zeeland betaalt voor de tunnel is nog niet bekend. PS zijn daarover vertrouwelijk geïnformeerd.
Een motie van CDA en PvdA om onderzoek te doen naar kortingen voor veelgebruikers van de tunnel werd met algemene stemmen aangenomen. Daarmee ontstaat onder meer een mogelijkheid om inwoners van Zeeuws-Vlaanderen tegemoet te komen. Zij betaalden tot de komst van de tunnel in 2003 een lager tarief voor de toenmalige autoveren over de Westerschelde.
Opnieuw een uitzondering maken voor alleen de Zeeuws-Vlamingen is volgens verantwoordelijk gedeputeerde Poppelaars niet mogelijk. Europese regels zouden verbieden om één bepaalde bevolkingsgroep voor te trekken. Een algemene korting voor veelgebruikers is waarschijnlijk wel mogelijk. Dit kan worden doorgevoerd met behulp van de T-tag, het elektronische tolsysteem waarvan mensen gebruik maken die regelmatig door de tunnel reizen. Provinciale Staten droegen het college op om na te gaan of zo’n korting er volgend jaar al kan komen.
Zodra de Westerscheldetunnel in Zeeuwse handen is, valt ook de tolheffing en de hoogte van de tol volledig onder verantwoordelijkheid van de provincie. Volgens Poppelaars zit een algehele tariefsverlaging er vooralsnog niet in. Met de inkomsten die Zeeland verwerft door de tolheffing wil de provincie in de toekomst een tunnel laten bouwen onder het kanaal van Gent naar Terneuzen, ter hoogte van Sluiskil. Nu staan voor de brug op die plaats vaak nog lange files. Daardoor is een groot deel van Zeeuws-Vlaanderen en de Belgische grensstreek vanaf de Westerscheldetunnel maar matig bereikbaar.
Een proef met kilometerbeprijzing in de Westerscheldetunnel, zoals GroenLinks in de Staten dat graag wil, staat vooralsnog op losse schroeven. Een motie die de partij indiende om dat te bereiken werd voorlopig aangehouden.