Kamer positief over proef op snelwegen
De Tweede Kamer heeft maandag in eerste instantie overwegend positief gereageerd op het plan van minister Eurlings om te gaan experimenteren met dynamische of variabele snelheden rond de grote steden.
De 80 kilometerzones op de snelwegen rond de grote steden staan al geruime tijd ter discussie. Ditmaal heeft verkeersminister Eurlings zelf de discussie aangezwengeld. De lucht rond de zones is weliswaar schoner geworden, maar de doorstroming is op sommige trajecten flink verslechterd.De bewindsman wil de doorstroming verbeteren door variabele snelheden in te voeren. Flexibele snelheden zouden evenveel helpen bij het verminderen van fijnstof en de uitstoot van NOx.
Eurlings wil gaan proefdraaien op de noordbaan van de A20 bij Rotterdam. Daar zijn de files sinds de introductie van de zone in 2005 met 40 procent toegenomen.
Ook de A12 bij Den Haag komt in aanmerking voor de proef. Daarmee is daar een eerder aangekondigde verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur van de baan. De resultaten van de experimenten worden in 2009 verwacht.
Het CDA is enthousiast en vindt experimenteren niet eens meer nodig. De PvdA is niet tegen flexibele snelheden, maar vindt dat de zones moeten blijven bestaan waar die wel goed werken. De VVD wil meteen van de zones af.
Het bedrijfsleven toont zich bij monde van vervoersorganisatie TLN en verladersclub EVO blij met de proeven. Zij verwachten dat het experiment de doorstroming ten goede komt. TLN vindt dat op alle snelwegen in drukke perioden een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur moet gelden. Dat zou de verschillen in de geldende maximumsnelheden verkleinen.
„EVO is altijd al tegen de vaste 80 kilometerzones geweest, omdat de praktijk uitwijst dat het gros van de automobilisten altijd langzamer rijdt dan de aangeduide 80 kilometer”, aldus de belangenclub. „De reden hiervoor is dat kilometertellers in auto’s, in tegenstelling tot die in vrachtauto’s, niet geijkt zijn en automobilisten dus vaak onbedoeld langzamer rijden. Hierdoor wordt de doorstroming belemmerd.”
Rotterdam is positief over het experiment op de A20. De stad vindt het terecht dat de zone op de A13 wel blijft bestaan. „Op de A20 zijn de files toegenomen door de invoering van een 80 kilometerzone. Zo’n file draagt bij aan de luchtvervuiling. Het is goed om te kijken of er alternatieven zijn”, stelt wethouder J. Baljeu. Volgens haar werkt de maatregel wel op de A13. Daar zijn door de maatregelen geen extra files ontstaan, aldus Baljeu.
Amsterdam zou op de ringweg A10 juist graag meer 80 kilometerzones zien. Volgens de zegsvrouw heeft onderzoek van de GGD aangetoond dat de luchtkwaliteit in de gebieden waar verkeer op de autosnelweg niet harder mag dan 80 kilometer per uur, „aantoonbaar is verbeterd.” Uit een studie van de gemeente blijkt bovendien dat ook de doorstroming beter is geworden.
Milieudefensie snapt niets van het plan van Eurlings. „Het werkt, de lucht is juist schoner geworden”, stelt de milieuclub. De handhaving zou volgens Milieudefensie wel beter moeten, omdat volgens haar mensen massaal rechts gaan rijden, wat een slechte doorstroming zou veroorzaken.