Elektrische step bijna de weg op
Met twee handen het stuur vasthouden en recht vooruit kijken. Dan voorzichtig opstappen. De stastep wiebelt zachtjes op zijn twee wielen. „Heb je eenmaal op een Segway gereden, dan ben je verkocht.” Vanaf 1 juli legaal te gebruiken op de openbare weg.
Na het opstappen gaat de rest eenvoudig. Wanneer het lichaam een beetje naar voren helt, zet de step zich in beweging. Zacht zoeven de banden over het asfalt. Ineens voelt het of de stuurkolom terugduwt. Een val lijkt onontkoombaar. „Wacht even”, zegt Piet Kruijt, directeur van Segway Nederland, „Hij staat nog in de schildpadmodus. Dan rijdt hij niet harder dan 6 kilometer per uur.”De Segway Personal Transporter is een vervoermiddel voor één persoon. Dankzij een complex systeem van gyroscopen, sensoren, microprocessoren en elektromotoren is het apparaat in staat zichzelf en zijn bestuurder in balans te houden. Honderd keer per seconde bepaalt dit systeem het evenwicht van de machine. Door voorover te leunen, rijdt de Segway voorwaarts. Achteroverleunen is achteruitrijden en gaat de bestuurder rechtop staan, dan stopt hij.
„Door de intuïtieve manier waarop de Segway wordt bestuurd is het heel eenvoudig te leren”, zegt Kruijt. „De meeste mensen die er voor het eerst op staan, rijden al na een paar minuten rond alsof ze nooit anders hebben gedaan.” Toch voelt het rijden een beetje vreemd aan. Vrijwel zonder beweging van de bestuurder zoeft de stastep over de weg. De stuurkolom kan naar links en naar rechts worden bewogen. De machine luistert direct.
Kruijt verkoopt de elektrische step inmiddels vier jaar vanuit zijn vestiging in Den Bosch. Tot nu toe bestonden zijn klanten vooral uit grote ondernemingen met een uitgebreid bedrijfsterrein. Werknemers die lange afstanden moesten lopen, bespaarden tijd door gebruik te maken van de Segway. Binnenkort kan Kruijt zich gaan richten op een nieuwe markt. Per 1 juli is de Segway wettelijk toegestaan op de openbare weg.
„Dat had nogal wat voeten in aarde”, zegt Kruijt. „Tot en met 31 december 2006 was er niets aan de hand en mocht er overal worden gereden. Vanaf 1 januari vorig jaar verbood de overheid de Segway. Na veel discussie en onderzoek, is dit jaar besloten de machine toe te staan op het fietspad.”
Het verbaast Kruijt dat de overheid zo lang aarzelde. „Gemeentes zijn meer en meer bezig om auto’s te weren uit de binnenstad, omdat die zorgen voor opstoppingen en overlast. De Segway is een ideaal alternatief. Als hij opgeladen wordt met groene stroom, is hij zelfs CO2-neutraal.”
De ondernemer onderbouwt zijn bewering met de uitkomsten van een Amerikaans onderzoek. Hieruit blijkt onder meer dat de Segway 4,5 keer energiezuiniger is dan de toch al zuinige Toyota Prius. Vergeleken met een SUV (luxe terreinwagen) zou hij zelfs zeventien keer zo zuinig zijn.
„Het is natuurlijk geen vervanger voor de auto”, zegt Kruijt. Met een volledig opgeladen batterij kan de step bijna 40 kilometer voorruit. „En het is ook niet de bedoeling dat mensen minder gaan lopen. We richten ons voornamelijk op de zakelijke autorijder die korte ritjes maakt in de stad.”
Kruijt schetst zijn ideale situatie: „Grote bedrijven sluiten een contract met de NS. Medewerkers van zo’n bedrijf stappen ’s ochtends uit de trein, pakken een van de Segways die daar door hun werkgever zijn neergezet en rijden naar het werk. Op de bus wachten is niet nodig en zich in het zweet fietsen is er niet meer bij. ’s Avonds parkeren ze de Segway weer in de stalling. Daar kan de accu worden opgeladen en is er tijd voor eventueel onderhoud.”
Nu 1 juli dichterbij komt, neemt de belangstelling voor het vervoermiddel toe. Kruijt: „Vanmiddag hebben we gesprekken gehad met de gemeenten Helmond en Den Bosch. In Helmond willen ze de stadswacht er op rond laten rijden en Den Bosch heeft plannen om de Segway in te zetten als aanvullend vervoer voor transferia.”
Ook de regiopolitie in Groningen heeft vorige maand de Segway aangeschaft. Op Schiphol gebruikt de marechaussee al langer de hippe step. In Amerika, het land van herkomst, verdubbelde het aantal Segways het afgelopen jaar. Wellicht mede dankzij de stijgende brandstofprijzen.
Over de veiligheid is Kruijt helder. „Bij normaal gebruik kun je niet omvallen”, zegt hij. „Natuurlijk moet je goed opletten waar en hoe je rijdt. Raakt een van de wielen de stoeprand, dan val je. Maar dat is bij een fiets ook zo. Alles wat je met een fiets niet moet doen, moet je ook voorkomen met een Segway.”
Kruijt leunt voorover en rolt weg met zo’n 20 kilometer per uur. Plotseling gaat hij rechtop staan en direct staat de Segway stil. De directeur draait zich om en zegt: „Eigenlijk is hij veel veiliger dan een fiets.”
Verkeersregels
Er komt een nieuwe voertuigcategorie, waar de Segway als eerste voertuig onder valt. Enkele regels:
Bestuurders moeten minstens zestien jaar oud zijn.
Een helm en een rijbewijs zijn niet verplicht.
Bellen en naast elkaar rijden is niet toegestaan.
De Segway moet een kenteken hebben en minimaal WA-verzekerd zijn.
’s Avonds en ’s nachts is verlichting verplicht. Of dit op het voertuig zelf bevestigd moet zijn, is niet duidelijk.
De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur (dat is vreemd, want hij kan niet harder dan 20 kilometer per uur). Bij gebruik door gehandicapten is 6 kilometer per uur het maximum.
In voetgangersgebieden is de Segway niet toegestaan, behalve voor gehandicapten.
Aanschaf
Een Segway is prijzig. Voor hetzelfde bedrag kan een kleine auto worden aangeschaft. Hieronder het goedkoopste en het duurste model met hun specificaties.
Segway i2
Prijs: 6366 euro, inclusief btw.
Gewicht: 47,7 kilo.
Banden: diameter van 48 centimeter.
Afmetingen: 48 x 63 centimeter.
Maximum snelheid: 20 kilometer per uur.
Actieradius: tot 38 kilometer.
Geschikt voor: binnen en buiten. Dit instapmodel is vooral bedoeld voor gebruik in de stad.
Bijzonderheden: leverbaar in „glossy wit of matzwart.”
Segway x2 adventure
Prijs: 6783 euro inclusief btw.
Gewicht: 54,4 kilo.
Banden: 67 centimeter.
Afmetingen: 67 x 84 centimeter.
Maximum snelheid: 20 kilometer per uur.
Actieradius: tot 19 kilometer.
Geschikt voor: te gebruiken buiten de bestaande paden. De brede terreinbanden zorgen voor voldoende grip op bijvoorbeeld zand.
Bijzonderheden: stuurtas, bevestigingsplaten voor bagagekoffers en een accessoirehouder voor bijvoorbeeld gps of verlichting.