„Weg en spoor kunnen goedkoper”
De kosten van nieuwe wegen, spoorlijnen, tunnels en bruggen kunnen met private financiering minstens 10 procent omlaag. De aanleg kan daardoor ook jaren sneller.
Dit concludeert een onafhankelijke commissie in een advies voor de ministers Eurlings (Verkeer) en Bos (Financiën). Oud-minister van Financiën en voormalig bankier Ruding, die de commissie voorzit, overhandigde hun donderdag het rapport.Voordeel van private financiering is verder dat bedrijven het onderhoud van nieuwe infrastructuur efficiënter uitvoeren, waardoor reizigers minder last hebben van files en vertragingen door wegwerkzaamheden.
Private financiering in Nederland is volgens Ruding nu een klein en zielig stroompje, maar de kansen liggen volgens hem voor het oprapen. „Het stroompje kan aanzienlijk breder worden.”
Eurlings en Bos installeerden de commissie afgelopen najaar in de zoektocht naar meer private investeringen in asfalt en spoor.
Eurlings won tegelijk advies in over snellere besluitvorming van infrastructuur.
Een commissie geleid door oud-DSM-topman Peter Elverding stelde onlangs dat wegen twee keer sneller -binnen twee tot vijf jaar- kunnen worden aangelegd door de besluitvorming beter te stroomlijnen.
De commissie-Ruding stortte zich op de financiële samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid en ziet ook daar grote voordelen. Bij een totale omvang van ongeveer 15 miljard euro aan publiek-private samenwerkingsprojecten (PPS) tot 2020 kan de overheid minstens 10 procent besparen, schat de commissie. De bespaarde 1,5 miljard kan worden besteed aan de snellere aanleg van wegen en spoorwegen die nu later gepland staan.
De commissie roept het kabinet op serieus met de grote pensioenfondsen, zoals APG (ex-ABP) en Pensioenfonds Zorg en Welzijn (ex-PGGM), te praten over infrastructurele investeringen. Zij beleggen hun miljardenvermogens nu wel in projecten in het buitenland, maar nauwelijks in Nederland.
Zij zijn volgens Ruding bij uitstek geschikt omdat zij ’lang geld’ aanbieden, leningen met een terugbetalingstermijn van dertig tot vijftig jaar. Om de fondsen over te halen komt de commissie met een uitgewerkt voorstel voor een door rijk en beleggers op te richten fonds voor de infrastructuur.