Groeiende bezorgdheid over adresbestand DMSA
De MarktOnderzoekAssociatie (MOA) wil niet dat het adresbestand van DMSA, de branchevereniging voor direct marketing, in commerciële handen komt. Op 30 oktober spreekt de rechtbank in Amsterdam zich uit over het faillissement van DMSA.
Honderdduizenden consumenten hebben de afgelopen jaren bij DMSA aangegeven geen reclame via telefoon, brievenbus of internet te willen ontvangen. Via diezelfde weg voorkomen zij ook dat ze worden benaderd voor telefonisch marktonderzoek. Het in surseance verkerende DMSA kwam onder meer in financiële problemen door een forse daling van het ledental en de contributie.
Bewindvoerder S. Postma is van plan het omvangrijke adresbestand te verkopen aan „de best biedende partij.” Vorige week trok Bits of Freedom ook al aan de bel. Deze organisatie, die opkomt voor privacy en digitale burgerrechten, wil voorkomen dat de adresgegevens onder de hamer komen.
„Deze databank moet terechtkomen bij een onafhankelijke, niet-commerciële organisatie. Als de informatie in commerciële handen valt, is dat heel schadelijk voor de branche”, stelt MOA-directeur W. van Slooten.
MOA heeft haar mening kenbaar gemaakt aan bewindvoerder Postma. Ook de Stichting Reclame Code heeft een brief geschreven, bevestigt directeur P. Ancion. Er is namelijk een koppeling tussen het DMSA-bestand en de stichting. „Als iemand die stond geregistreerd toch werd benaderd, kon er bij ons een klacht worden ingediend.” Volgens Ancion ging het om zo’n honderd klachten per jaar. „Dat viel erg mee.” Postma zegt met beide organisaties contact op te nemen.
Bits of Freedom heeft het College Bescherming Persoonsgegevens gevraagd de verkoop van het adresbestand te verhinderen. Hoewel er nog geen standpunt is ingenomen, verwijst collegelid J. Broekema naar een vergelijkbare zaak. „Een databestand wordt opgezet met een bepaald doel. De nieuwe koper moet op zijn minst een gelijkwaardig doel hebben”, licht Broekema toe. Als aan die voorwaarde wordt voldaan, is er geen bezwaar tegen verkoop van adresgegevens.
De adresgegevens van consumenten die niet willen meedoen aan telefonisch marktonderzoek zijn bekend bij MOA. Directeur Van Slooten sluit niet uit zelf een registratiesysteem op te zetten bij misbruik van het DMSA-bestand. Bits of Freedom hoopt dat de huidige DMSA-leden ook na het faillissement gebonden blijven aan het bestand. „Het is niet de bedoeling dat alle geregistreerden opeens weer worden lastig gevallen”, meent een woordvoerder.