Politiek

Plasterk en oppositie in de clinch over Dijsselbloem

Ondanks aandrang van de oppositie weigert onderwijsminister Plasterk zich uit te spreken over de hoofdconclusie van de commissie-Dijsselbloem. Die stelde eerder dat „de overheid haar kerntaak, het zekerstellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen jaren ernstig heeft verwaarloosd".

ANP
18 June 2008 19:47Gewijzigd op 14 November 2020 05:59

De commissie trok die conclusie na onderzoek naar de invoering van de basisvorming, de tweede fase, het nieuwe leren en het vmbo. Plasterk weigert met ja of nee te beantwoorden of hij de hoofdconclusie onderschrijft. Ook plaatst hij enkele ’voetnoten’ bij het rapport.„We moeten niet doen alsof het dramatisch is gesteld met het niveau van het onderwijs", zegt de bewindsman. Verder is schaalvergroting voor hem geen taboe, al helemaal niet als grote scholen in kleine eenheden lesgeven. Ook betekent het zogeheten nieuwe leren, waarbij meer nadruk ligt op bijvoorbeeld de sociale vaardigheden van leerlingen, wel degelijk een vooruitgang.

Plasterk stelt wel dat deze vorm van onderwijs niet te ver moet worden doorgevoerd. Hij sluit zich dan ook aan bij de conclusie van Dijsselbloem dat rekenen en taal meer aandacht moeten krijgen. De PvdA-minister onderschrijft verder vijf andere belangrijke conclusies van de commissie.

Zo vindt ook Plasterk dat de onderzochte vernieuwingen in het onderwijs met te veel ambities, te weinig geld en te gehaast zijn doorgevoerd. Daarbij heeft de overheid zich te veel bemoeid met de manier waarop leraren lesgeven en hebben kwetsbare leerlingen te weinig aandacht gekregen.

Op kritiek van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer dat hij zijn beleid niet bijstelt na de conclusies van Dijsselbloem, reageert de minister dat zijn eerder aangekondigde maatregelen daar al in voorzien. „Het is logisch dat wij voor een deel dezelfde conclusies trekken, want wij kijken tegen dezelfde werkelijkheid aan", aldus Plasterk.

Hij verwijst het voorstel van de PvdA om leraren het recht te geven zich van de eigen school af te splitsen naar de prullenbak. „Zomaar uittreden kan natuurlijk niet", aldus de minister. Volgens Plasterk kan alleen het bestuur van een school besluiten om de instelling op te splitsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer