Politiek

Kabinet tegen milieuzones personenauto

Het kabinet vraagt gemeenten die milieuzones willen instellen tegen vervuilende auto’s om daar terughoudend mee om te gaan. Ze zouden eerst moeten uitzoeken of zo’n maatregel noodzakelijk is en wel helpt tegen luchtvervuiling.

ANP
13 June 2008 16:21Gewijzigd op 14 November 2020 05:58

Amsterdam heeft als enige tot nu toe plannen om vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren met een milieuzone. Gemeenten zijn daartoe bevoegd. „Wij zullen daarin niet treden”, zei milieuminister Jacqueline Cramer vrijdag na de ministerraad.Maar volgens haar zet het weren van personenauto’s „niet veel zoden aan de dijk”. Het helpt pas echt als auto’s van vijf jaar en ouder onderworpen worden aan een stringent toelatingsregime. „Maar dan jaag je mensen wel op kosten vanwege de aanschaf”, stelde Cramer.

Het weren van oude ’bakken’, van veertien jaar en ouder, levert nauwelijks milieuwinst op. Aanvankelijk wilde Amsterdam zulke auto’s weren, maar de hoofdstad kwam daar na forse kritiek van met name verkeersminister Eurlings op terug.

Hij had sowieso weinig op met de Amsterdamse plannen. Cramer sprak vrijdag ook van een ’opeenstapeling’ en pleitte voor „een beetje maat houden”.

Volgens haar wordt het ook „onoverzichtelijk” voor automobilisten als gemeenten elk met een eigen plan komen. Gemeenten zouden hun plannen op elkaar moeten afstemmen.

Volgens het kabinet zijn milieuzones niet nodig met het pakket maatregelen voor schone lucht. Cramer zei dat dit Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) volgende week voor goedkeuring opgestuurd zal worden naar Brussel.

Ook werkt het kabinet aan een wet die gemeenten toestaat bijzondere parkeertarieven toe te passen. Hoe vuiler de auto, hoe hoger het tarief. In twee steden, waaronder Amsterdam, zal hiermee eerst geëxperimenteerd worden. Cramer wist niet wanneer die wet rond is.

De Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (verkeer) liet in een reactie weten blij te zijn dat de gemeente groen licht krijgt voor de milieuzone. „In Amsterdam heeft 13 procent van de mensen last van de overschrijding van de fijnstofnorm. Wij kunnen niet meer zo lang wachten, we moeten tempo maken”.

Herrema wees erop dat het onderzoek van het Rijk uitwijst dat de gevolgen van milieuzones lokaal kunnen verschillen. Volgens hem zal zo’n zone in Amsterdam juist veel gevolgen hebben, onder meer omdat er relatief veel oude auto’s in de stad rondrijden. De wethouder liet onlangs overigens weten dat hij bereid is van zijn plannen af te zien als in 2009 blijkt dat de gemeente de Europese normen voor luchtkwaliteit ook zonder de milieuzone haalt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer