„Magie doorgedrongen tot schoolmethoden”
„Het occulte is zo gewoon geworden dat het tot in schoolmethoden is doorgedrongen”, constateert drs. J. J. Bakker. „Reformatorische scholen vormen hierop geen uitzondering.” De docent pedagogiek aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) was vrijdag een van de sprekers op een studiedag aan de CHE over jongeren en occultisme.
In zijn lezing toonde de pedagoog, die bezig is met een onderzoek naar occulte ladingen binnen onderwijsmethoden, aan dat het occultisme ook is doorgedrongen tot schoolmethoden. Als voorbeeld noemde hij de methode voor wereldoriëntatie ”Zwemmen door de tijd”. Daarin gaat het op een gegeven moment om het ontwikkelen van een antenne om de spirituele leider te ontdekken. „Een occult verschijnsel”, aldus Bakker. De methode wordt op verschillende protestants-christelijke scholen gebruikt.Een ander voorbeeld is de methode ”Schrijfdans”. Gebruikers van deze methode ontvangen cassettebandjes met newagemuziek om tot rust te komen. De methode wordt volgens Bakker ook in het reformatorisch onderwijs gebruikt. „Omgaan met spirituele en occulte zaken is maatschappelijk aanvaard. Het gevaar is dat er ook in de gereformeerde gezindte gewenning optreedt.”
Vampier
Ook drs. R. J. A. Doornebal, docent aan de CHE, waarschuwde voor gewenning. „Het gevaar is groot dat jongeren hun geest openzetten voor de satan.” Hij noemde als voorbeeld het televisieprogramma Winx Club, dat bestemd is voor kinderen van ongeveer 10 jaar.
Vinden ze eenmaal Winx Club normaal, dan is de stap naar Buffy the Vampire Slayer niet zo groot, denkt Doornebal. In dat televisieprogramma moet een meisje met bovennatuurlijke gaven vampiers doden. Dat kan ze doen door een houten staak door het hart van de vampier te steken. Een vampier is afkerig van kruisen en van heilig water. Doornebal: „Op latere leeftijd zijn de jongeren zulke dingen zo gewend dat ze de meest occulte programma’s bekijken.”
Doornebal zei dat niet alleen televisieprogramma’s, maar ook computerspellen en boekwinkels vol staan met occulte zaken. Glaasje draaien, wat jongeren vaak zomaar doen, is volgens hem heel gevaarlijk. ”Het is een vorm van waarzeggerij, waarbij echt een boze geest in het spel kan zijn.” Voor nieuwe ontwikkelingen, zoals ”Huis Anubis”, verwees hij naar de site van Bijbel en onderwijs. Hij bepleitte overigens een realistische opstelling, omdat je ”niet in een grot kunt gaan wonen.” Zo had hij de film Starwars samen met zijn kinderen bekeken.
Drs. J. Hondsmerk, directeur van Chris, een organisatie die hulp biedt aan kinderen en tieners in nood, zei dat Chris dagelijks met de gevolgen van occulte belasting in aanraking komt. Als voorbeeld noemt hij seksueel ritueel misbruik. Volgens de directeur ontkent de Nederlandse overheid het bestaan daarvan in Nederland. Hondsmerk: „Ze hebben onze dossiers nog niet gelezen.”
De medewerkers van Chris zien als verschijnselen van occulte belasting bij kinderen angst, emotionele problemen, verwarring, depressiviteit, suïcidale gedachten en verslaving. „Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kind dat met het occulte in aanraking is gekomen, blij door het leven gaat.”
Kinderen kunnen volgens Hondsmerk van hun occulte belasting afkomen door pastoraat vanuit de christelijke gemeente of een christelijke organisatie met aandacht voor onderwijs, berouw en bevrijding.
Zwavelgeur
Het kan echter ook anders, zo illustreert hij: Tijdens de Pinksterconferentie van de Stichting Opwekking brachten vier mannen een jongen van 8 jaar bij Hondsmerk. „De jongen was helemaal wild. De vier mannen hadden moeite om hem de baas te blijven. Uit de mond van de jongen kwam een zwavelgeur. Hier was duidelijk sprake van een confrontatie met het rijk der duisternis.”
Hondsmerk: „Ik heb gebeden: „Heer, U bent sterker dan de machten der duisternis. In Uw Naam beveel ik hem met rust te laten.” De jongen kwam tot rust en ging een kwartier later aan mijn hand mee naar zijn ouders. De autoriteit van het bloed van Jezus is een reden voor de boze om te vluchten.”
Chris begint een onderzoek naar de invloed van occulte praktijken onder jongeren. Op dit moment is er weinig bekend over de exacte omvang van het probleem. Op basis van de onderzoeksresultaten kunnen kerken en christelijke organisaties gericht beleid maken op het gebied van occultisme. Ook komen christenen daardoor sterker te staan in hun discussies wanneer de problematiek „in alle scherpte op tafel komt.”