Delft: Vijf miljoen extra voor spoortunnel
Om de bouw van de nieuwe spoortunnel in Delft met vier sporen mogelijk te maken, stelt het college van B en W de gemeenteraad voor om de Delftse bijdrage met 5 miljoen euro te verhogen tot 50 miljoen euro.
Dat maakte de gemeente Delft vrijdag bekend.De hogere bijdrage verdient de gemeente op langere termijn terug via onder meer de onroerendezaakbelasting en het gemeentefonds.
Naar verwachting begint de bouw van de spoortunnel in 2009. Vier jaar later worden de eerste twee sporen in gebruik genomen en begint de afbraak van het viaduct.
De bouw is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de herontwikkeling van een gebied van ongeveer 40 hectare tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en ten zuiden daarvan. In het gebied rond de tunnel komen onder meer een nieuw station met een stadsdeelkantoor, bijna 1500 woningen, enkele kantoren, een park, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen. Het hele project moet in 2020 klaar zijn.