Luchtig, fris en betaalbaar
Hoewel de auto ooit zonder dak geboren is, geldt een cabriolet tegenwoordig als een prettige, maar dure manier van rijden. BMW laat zien dat zelfs in het premiumsegment open kan worden getoerd zonder dat het een bom duiten kost. De nieuwe cabriolet uit de BMW 1-serie is aan zet.
Veel moderne cabrio’s bezitten een zogenaamd variodak waardoor de auto in gesloten toestand een coupé wordt. Prachtig maar duur en de constructie heeft een té grote invloed op het design. Bij de nieuwe 1-serie cabrio, die BMW baseerde op de reeds bestaande coupé, kiest het merk weer bewust voor een softtop: een kap die wat betreft geluid en temperatuur uitstekend geïsoleerd is.Het commentaar op de 1-serie coupé luidt dat het model te gedrongen is en daardoor wat de proporties betreft niet klopt. De nieuwe cabriolet vertelt een ander verhaal. Vooral door de lagere kap is deze versie helemaal af. In gesloten toestand oogt de auto als een absolute schoonheid, typisch BMW, maar tegelijk niet overdreven. Met een druk op de knop wordt de kap geopend. Grappig genoeg kan dit ook rijdend tot een snelheid van 40 km/u. Het nut daarvan is niet helemaal duidelijk, maar het verhoogt natuurlijk wel het showeffect. BMW nam in de kap uiteraard een glazen ruit met verwarming op.
Individuele wensen
De 120i Cabrio komt mooi compact over met zijn lengte van 4,36 meter, en toch staat er een model van formaat. Zelfs het bagagevolume blijkt te verrassen met minimaal 260 liter. De bak waarin de kap wordt samengevouwen, is in gesloten toestand weg te klappen, waardoor het volume naar 305 liter groeit.
Ook de ruimte voorin stemt volledig tot tevredenheid. Bekende elementen vormen onder meer het volledige dashboard, maar ook de stoelen. BMW laat de kleurstelling geheel aan de individuele wensen van de koper over, althans als men bereid is hiervoor extra te betalen. Zo vormen de sportstoelen, de stoelverwarming en het leer allemaal opties die respectievelijk 773, 447 en 2290 euro extra kosten. De stoelen bieden een uitstekende zit, zijn voldoende ver verstelbaar en zorgen ook op lange ritten voor weinig extra vermoeidheid.
Volgens het merk zelf passen achterin twee personen, maar de beenruimte is bescheiden, zeker wanneer er langere passagiers voorin zitten. Een deel van de rugleuning kan worden verwijderd. Hierachter bevindt zich een doorgeefluik vanuit de bagageruimte, zodat ook lange voorwerpen een plek kunnen krijgen.
BMW kreeg het weer voor elkaar een bijzonder compleet interieur te ontwerpen, zonder dat het geheel in een wirwar ontaardde. Alle functies zijn vrijwel direct duidelijk. Alles zit precies waar het hoort te zitten en door de duidelijke symbolen weet vrijwel iedereen direct waarvoor ze bedoeld zijn. Standaard bezit de auto onder meer een regen- en lichtsensor, vier hoofdsteunen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare spiegels, stuurkolom in twee richtingen te variëren en een boordcomputer.
Souplesse
BMW rust de basisversie van de cabrio standaard niet uit met airconditioning. Dat lijkt ook niet echt nodig. Overigens hebben de zescilinders deze voorziening wel en is airco bij de 118i, de 120i en de 120d onderdeel van de Executive-uitvoering. Bij het High Executivepakket zit zelfs een automatische airco met gescheiden temperatuurregeling.
De lol van het cabriorijden zit in het genieten van de zon op het hoofd. En daarvoor is het instapmodel, de BMW 118i Cabrio, al meer dan voldoende. De 120i levert met 170 pk net wat meer vermogen uit de 2 liter viercilinder. Ook het koppel van 210 Nm bij 4.250 tpm zorgt voor een uitstekende soepelheid. En daarvan maakt de automatische zesbak (optie) dankbaar gebruik.
Souplesse en comfort gaan hand in hand bij de 120iA Cabrio. Alles lijkt haast vanzelf te gaan, zonder inspanning. De achterwielaandrijving zorgt samen met een uitstekende gewichtsverdeling voor een vergaand neutraal weggedrag. En natuurlijk waakt de elektronica permanent. Maar toch prikkelt de 120i Cabrio zijn berijder constant. Het is autorijden in een pure vorm. Met de automaat accelereert deze versie in 9 tellen naar de 100 km/u en haalt een top van 218 km/u. De versie met handgeschakelde zesbak is fractioneel sneller.
Extra comfort
Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in de praktijk op 1 op 11,8 en dat is keurig. In de auto vinden we ook diverse onderdelen van de EfficientDynamics van BMW om het brandstofverbruik terug te dringen. Omdat de auto relatief compact is, komt uit de berekening van de relatieve zuinigheid niet meer dan een neutraal C-label. De duurdere zescilinders hebben qua rijplezier vooral hun machtige geluid toe te voegen.
Het windschot vormt een nuttig accessoire op deze auto. Alhoewel de echte cabriorijder graag alles laat waaien en wapperen, zorgt dit onderdeel voor veel extra comfort. Ook bij lagere temperaturen kan hierdoor al open worden gereden. Het is prettig dat de auto vier zijruiten heeft, waardoor de rijwind ver naar achteren uit het interieur wordt gehouden.
Wat de aanschafprijs betreft, kan iedereen het zo gek maken als hij zelf wil. De basisuitvoering heeft bij de viercilinders bijvoorbeeld standaard stalen wielen, maar een uitgebreide keuze uit lichtmetaal is uiteraard voorhanden.
Opmerkelijk is dat de BMW 1-serie cabrio in meer varianten wordt geleverd dan de coupé. Aan het begin van het programma staat de 118i vanaf 34.800 euro en daarmee maakt BMW cabriorijden relatief betaalbaar. De 120i heeft een startbedrag van 39.960 euro en ook dat is redelijk. Met High Executive, navigatiesysteem, automaat en de eerdergenoemde zaken in het interieur gaat dit specifieke exemplaar met het grootste gemak naar bijna 60.000 euro. Ook dieselrijders kunnen bij deze nieuwe cabriolet terecht voor de uitstekende 120d vanaf 42.820 euro.
BMW 120i Cabriolet
Waardering
- goede totaalformule van onderstel, motor en comfort
- veel dure opties, ruimte op de achterbank zeer bescheiden
Techniek
Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk bij 6700 tpm; maximumkoppel: 210 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,0 seconden; topsnelheid: 218 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4360 mm; breedte: 1748 mm; hoogte: 1411 mm; wielbasis: 2660 mm; gewicht: 1535 kilogram; inhoud bagageruimte: 260-305 liter; brandstoftank: 53 liter; BMW 120i Cabrio: 39.960 euro.
Alternatieven
Audi A3 cabriolet Attraction 2.0 TFSI: 39.655 euro
Dé grote concurrent van de BMW 1 Cabrio. Lijkt een soort van logische opvolger van de voormalige VW Golf Cabrio en is wat minder stoer dan de BMW. Alle turbomotoren presteren uitstekend en door de eenvoudige constructie laat de kap zich vliegensvlug van stand veranderen.
Renault Mégane CC 2.0 16V T165 Dynamique: 34.850 euro
Een voorbeeld van een middenklassecabriolet van een niet-premiummerk. Voor een prijs die onder het niveau van de BMW ligt, biedt Renault een variodak. Dat bepaalt mede de wat pompeuze achterkant en kost veel bagageruimte.
Volkswagen EOS 2.0 FSI: 36.285 euro
Volkswagen hangt tussen generalist en premium in. Ook deze auto heeft een variodak en kan wat betreft rijkarakter wellicht het best met de BMW vergeleken worden, ondanks dat de EOS voorwielaandrijving heeft.