Zorginstelling moet klachtenfunctionaris krijgen
Iedere zorginstelling moet een klachtenfunctionaris krijgen die patiënten helpt bij het formuleren van een klacht. Ook zou deze persoon moeten bemiddelen om tot een oplossing te komen.
Daarvoor heeft minister Klink van Volkgezondheid donderdag in Den Haag gepleit bij de lancering van een nieuwe geschillencommissie voor de zorg.De minister wil verder dat klachtencommissies ’echt’ onafhankelijk worden. Nu blijkt nogal eens dat leden van klachtencommissies van bijvoorbeeld verpleeghuizen in de praktijk banden onderhouden met de leiding van een instelling. Ontevreden patiënten hebben daardoor het gevoel dat hun klachten niet serieus worden genomen.
Klink wil dat zorginstellingen goed leren luisteren naar de grieven van cliënten, en zorgen dat klachten goed, snel en eenvoudig worden verholpen. Veel ’ergernis’ over zorginstellingen kan op die manier worden voorkomen, verwacht hij.
De geschillencommissie voor zorginstellingen was tot nu toe alleen bedoeld voor ziekenhuizen. Nu kunnen ook cliënten van verpleeghuizen, thuiszorg, psychiatrische inrichtingen en tehuizen voor gehandicaptenzorg er terecht. De geschillencommissie is ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken. Ze is bedoeld voor eenvoudige schadeclaims tot 5000 euro. Minister Klink wil dat bedrag verhogen tot 25.000 euro.
Bedoeling is dat een ontevreden cliënt eerst een klacht indient bij de instelling. Als die niet naar tevredenheid van de klant wordt afgehandeld, kan hij of zij zich tot de geschillencommissie wenden. De klager moet dan 50 euro ’entree’ betalen. De klacht wordt binnen enkele maanden beoordeeld, en de uitspraak is bindend.
Klink laat onderzoeken of hij alle zorginstellingen kan verplichten om zich aan te sluiten bij de geschillencommissie. De koepelorganisaties van ziekenhuizen, artsen, verpleeg- en thuiszorginstellingen, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg hebben zich al aan de commissie verbonden, net als de Consumentenbond.