Aanloopverlies Frankrijk drukt winst Transavia
Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft de winst voor belasting in het boekjaar 2007/2008 zien teruglopen van 28 miljoen euro tot 18,1 miljoen euro. De maatschappij verklaart het verschil door een verwacht aanloopverlies afgelopen jaar van Transavia France en bijzondere boekhoudposten het jaar daarvoor.
Transavia maakte dat donderdag bekend. „Transavia France is natuurlijk een start–up", aldus president–directeur Onno van den Brink. Zijn luchtvaartmaatschappij begon in mei vorig jaar een samenwerkingsverband met Air France op de Franse markt voor ’low cost’–lijndiensten en charteractiviteiten. Met vier vliegtuigen werd gevlogen op negen bestemmingen. Het aantal vliegtuigen loopt deze zomer op tot zeven.„We hadden het mooi gevonden als de overname van Alitalia door Air France–KLM was doorgegaan", zei Van den Brink. „In die boedel zit Volare. Daarmee hadden we hetzelfde kunnen doen in Italië als met Transavia France in Frankrijk".
De omzet van Transavia liep het afgelopen jaar met 5 procent op tot ruim 719 miljoen euro. De vliegmaatschappij zag het aantal vervoerde passagiers met 6 procent toenemen tot 5,4 miljoen. Het aantal op tijd uitgevoerde vluchten daalde met zo’n 5 procent tot 75 procent.
De charteractiviteiten groeiden. Bij de lijndiensten had het bedrijf te maken met toenemende concurrentie. Dit leidde tot lagere opbrengsten per stoel en in enkele gevallen ook tot beëindiging van een route. De kosten per stoel stegen wederom, vooral door hogere brandstofprijzen.
Transavia maakt zich zorgen over de sterke stijging van toeslagen en belastingen per ticket. Het wordt daardoor steeds moeilijker om de consument lage vliegtarieven te bieden.
De luchtvaartmaatschappij hekelt de ecotaks, die per 1 juli van dit jaar wordt ingevoerd in Nederland en volgens Transavia een negatief effect zal hebben op de winst. De opbrengst van deze belasting wordt niet ingezet voor het milieu en als passagiers uitwijken naar buitenlandse luchthavens, heeft het op het milieu zelfs een averechtse uitwerking, zo stelt het Transavia.
Het is nog onzeker wat de effecten van de internationale kredietcrisis zullen zijn, zo stelt het bedrijf. Als deze gevolgen heeft voor de economie en het consumentenvertrouwen, zal dit ook Transavia raken. De luchtvaartmaatschappij kijkt verder met argusogen naar de stijgende brandstofprijzen.