Toeteren tegen dure diesel
De transportsector is helemaal klaar met de hoge dieselprijzen. „Het is ongrijpbaar.”
Onder het motto ”De maat is vol, de tank is leeg” voerden de brancheorganisaties TLN en EVO vandaag actie tegen de stijgende dieselprijzen. Vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers moesten vanmorgen om 11.45 uur in het hele land drie keer toeteren.De peperdure diesel is volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO een „uitermate serieus probleem” voor de transportsector. De organisaties eisen dat het kabinet de accijnsverhoging van 3 eurocent op een liter diesel per 1 juli 2008 niet doorvoert. Sinds begin 2007 is de dieselprijs in Nederland bijna met 50 procent gestegen tot 1,47 euro.
Anton Stam, directeur van E. van Wijk Logistics, liet het vanmorgen aan zijn chauffeurs zelf over of ze wilden toeteren. Het transportbedrijf, met vestigingen in het Brabantse Giessen en Roemenië, heeft een kleine 250 trucks die met elkaar 10 miljoen liter diesel per jaar verbruiken.
Met lede ogen ziet Stam de explosie aan de pomp aan. „Het is ongrijpbaar. Ik heb geen enkel gevoel bij de rechtvaardigheid van alle verhogingen.” De prijzen doorberekenen aan de klant lukt niet altijd, omdat het bedrijf vaak met langlopende contracten werkt. „Je kunt niet iedere dag naar je klanten toe met prijsverhogingen. Bovendien zijn in onze sector de marges smal.”
De oplossing voor het probleem ligt volgens Stam niet bij de politiek. „Ik heb sterk het gevoel dat oliemaatschappijen zich enorm verrijken aan dit fenomeen. Bij Shell of BP is hier niet over te praten. Als ze bij een prijsverhoging niks horen gaat er hup, weer 2 cent bij.”
De transportsector verwacht in grote problemen te komen als de brandstofprijzen blijven stijgen. Ze pleit voor een wiebeltaks die lager is als de dieselprijs hoog is en andersom.
EVO en TLN plaatsten vandaag op elf locaties langs snelwegen in Nederland borden met de oproep: ”De maat is vol, de tank is leeg! Toeter voor lagere dieselaccijns!” Aan de oproep werd door chauffeurs vanmorgen flink gehoor gegeven.
Sommige chauffeurs vinden de toeteractie te soft. Ze volgen liever het voorbeeld van hun collega’s in Engeland die eerder deze week een belangrijke toegangsweg naar Londen blokkeerden. De EVO is tegen dergelijke blokkades, maar sluit andere actievormen niet uit „als Den Haag niet wakker wordt geschud door deze toeteractie.” Onder druk van belangenorganisaties besloot België eind vorig jaar al de accijns op diesel te verlagen.
„We moeten wat”, zegt een chauffeur op een parkeerplaats ergens langs de A28. „Alles gaat omhoog, behalve mijn salaris.”