Economie

Belangengroep vreest uitverkoop adresgegevens

Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor privacy en digitale burgerrechten, vreest dat gegevens van de branchevereniging voor direct marketing DMSA onder de hamer komen.

ANP
18 October 2002 19:53Gewijzigd op 13 November 2020 23:53

Het gaat om adresbestanden van honderdduizenden consumenten die bij DMSA hebben aangegeven geen reclame via telefoon, brievenbus of internet te willen ontvangen.

Bij het in surseance verkerende DMSA zijn momenteel 350 bedrijven aangesloten die gebruiker of leverancier zijn van diensten die draaien om direct contact met de klant. De organisatie kwam onder meer in financiële problemen door een forse daling van het ledental en de contributie. DMSA vroeg woensdag faillissement aan. Naar verwachting wordt dat 30 oktober door de rechter uitgesproken.

Volgens M. Wesseling van Bits of Freedom is de lijst van post- en e-mailadressen en telefoonnummers in de lijst van activa opgenomen. „Die komen dan onder de hamer”, vreest hij. „De vraag is wie die lijsten gaat kopen.” Als een bedrijf eenmaal failliet gaat, kunnen klanten niet terugvallen op een privacyreglement.

Bij DMSA-leden bestaat diezelfde vrees, zegt voorzitter R. Benjamens van het inmiddels afgetreden DMSA-bestuur. Hij weet niet exact hoeveel mensen bij DMSA hebben aangegeven geen ongewenste reclame te willen ontvangen, maar „het zijn er honderdduizenden.”

Het is inderdaad de bedoeling het adresbestand te verkopen, bevestigt bewindvoerder S. Postma. „Maar mijn voorkeur gaat uit naar de best biedende, en dat hoeft niet per se de hoogst biedende te zijn.” Postma laat momenteel onderzoek doen naar de wettelijke en juridische aspecten van zo’n verkoop.

Het aankomende faillissement omvat niet alleen DMSA, maar ook de besloten vennootschap die onlangs de Marketingdagen in Groningen organiseerde. „Daarmee zijn ze flink onderuit gegaan”, zegt Postma. Er staat nu nog een negatief bedrag van 370.000 euro. De vereniging DMSA sluit het jaar 2002 met circa 200.000 euro in de min af.

Hoewel DMSA hoogstwaarschijnlijk failliet wordt verklaard, bestaat de kans dat de organisatie uit de as herrijst. „Deze branche kan niet zonder een goede belangenbehartiger. We hopen een sterke doorstart te maken”, zegt Benjamens. DMSA spreekt met een aantal grote aangesloten bedrijven over financiën en herstructurering. Ook zijn er gesprekken gaande over samenwerking met de vereniging van communicatieadviesbureaus VEA, de Bond van Adverteerders en het Genootschap voor Reclame.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer