Wegverbreding in de versnelling
Het kabinet wil ruim twintig vertraagde wegprojecten uit het slop halen, en met een noodwet de aanleg van de A74, die het centrum van Venlo moet ontlasten, versnellen.
Verkeersminister Eurlings maakte dit vrijdag na de wekelijkse ministerraad bekend. De bestaande spoedwet wegverbreding wordt daarvoor herzien. Een commissie, geleid door oud-DSM-topman P. Elverding, adviseerde dat een maand geleden.De spoedwet uit 2003 was bedoeld om de aanleg van spits- en vluchtstroken versneld uit te voeren, maar door juridische procedures over luchtkwaliteit trad er vertraging op.
Volgens Eurlings is het met de nieuwe aanpak de bedoeling dat er een vereenvoudigde milieucheck komt en dat na oplevering van de wegaanpassing in de praktijk wordt gekeken wat de milieueffecten zijn.
Nu zijn milieuadviezen vereist en moet het milieuvriendelijkste alternatief worden uitgewerkt. De bewindsman hekelde deze „schijnzekerheid.” De vertragingen die „door procedure op procedure” ontstaan, zijn slecht voor de bereikbaarheid en het milieu.
Het kabinet wil de herziene spoedwet nog voor de zomer ter advies aan de Raad van State voorleggen. Op een voorlopige lijst staan 22 projecten, waaronder de A1 tussen Watergraafsmeer en Diemen en de A12 tussen Gouda en Woerden. Er kunnen nog projecten worden toegevoegd of geschrapt.
In deze selectie ontbreekt de A4 door Midden-Delfland, waarvan de aanleg al decennia sleept. Dit project „zit al te ver in de procedure”, zei Eurlings. Hij doelde op het lopende onderzoek naar de verlenging van de A4, de voorkeursvariant van het kabinet en een verbreding van de A13.
De transportorganisanisaties TLN en EVO reageerden tevreden op de voortvarendheid van het kabinet. Ze zijn er ook over te spreken dat de regering een speciale wet wil uitproberen voor de A74 en dat zij een projectdirecteur wil benoemen die toeziet op een snelle uitvoering van de kabinetsplannen.