Mooie routes binnen handbereik
De eerste Nederlandse gps-fietskaart is een feit. WayPoint presenteerde het product vorige week zaterdag in het Overijsselse Notter. „In combinatie met een navigatiesysteem schotelt deze kaart de fietser mooie en recreatieve routes voor”, belooft Hans Vaessen.
”Als de route het doel is”. De slogan siert een wandvullende foto in de hal van het WayPointpand. „Dit raakt de kern. Niet het einddoel, maar de rit zelf staat centraal”, aldus Hans Vaessen van ”de specialist in vrijetijdsnavigatie”. „Vrijwel alle klanten -met name motorrijders, wandelaars en fietsers- gebruiken onze apparatuur voor recreatieve doeleinden.” De nadruk ligt bij WayPoint op outdoortoestellen van Garmin, die vooral bedoeld zijn voor wandelen en fietsen. Daarnaast zijn onder meer navigatiesystemen voor de auto en de motor verkrijgbaar. Het bedrijf biedt cursussen aan om te leren met de apparatuur om te gaan.WayPoint -dat ook vestigingen in Moordrecht en Vessem heeft- verkoopt niet alleen toestellen van anderen, maar timmert ook met eigen producten aan de weg. Eerder ontwikkelde de onderneming in samenwerking met de ANWB het programma OnRoute, bedoeld voor het ontwerpen van mooie routes voor de auto en de motor. Nu komt ze met een fietskaart.
Zaterdag konden wandelaars en fietsers kennismaken met de mogelijkheden in Overijssel. Op dit moment leggen medewerkers van WayPoint de laatste hand aan de beveiliging van de kaart voor heel Nederland. Vaessen denkt dat het product half juni in de winkel ligt. De adviesprijs is 89 euro. In combinatie met de aanschaf van apparatuur biedt WayPoint de kaart voor 19 euro aan. Het product is alleen geschikt voor gebruik in Garmintoestellen en bijvoorbeeld niet voor een TomTom.
Vrijliggend fietspad
Het uitgangspunt van de fietskaart is mensen over fraaie routes te leiden, niet om hen zo snel mogelijk van A naar B te brengen, al bezit de kaart die optie wel. Het product bevat in totaal 156.000 kilometer wegen en paden, waarvan 41.000 kilometer onder de noemer ”mooi” valt. „Ongeveer de omtrek van de aarde.”
Om te bepalen welke wegen en paden voor de classificatie ”mooi” in aanmerking komen, zijn tienduizenden fietsroutes met een totale lengte van 236.295 kilometer over elkaar gelegd en geanalyseerd, legt Vaessen uit. „Wegen die veel voorkomen, moeten wel prachtig zijn. Zo’n 17.000 kilometer weg kreeg de aanduiding ongeschikt om te fietsen en er werd 5400 kilometer vrijliggend fietspad toegevoegd. De kaart bevat ook de knooppunten van het fietsroutenetwerk.”
Haken en ogen
Een autonavigatiesysteem is meestal ook op de fiets te gebruiken door de instelling ”fiets” te kiezen. „Je wordt dan in elk geval niet de snelweg opgestuurd. De dekking van het kaartmateriaal beperkt zich tot wegen waar autorijden mogelijk is en fietspaden ontbreken. De fietser krijgt een efficiënte en niet per definitie een fraaie route voor zijn neus. Onze gps-fietskaart weet daarentegen waar de mooie paden liggen.”
De kaart van WayPoint kan niet alleen in een outdoortoestel van Garmin, maar ook in een autonavigatiesysteem van deze fabrikant geladen worden. Daar zitten wel wat haken en ogen aan. „Anders dan een outdoorapparaat is een autonavigatiesysteem niet schokbestendig en waterdicht. Verder laat de accu het na drie à vier uur afweten, terwijl de stroomvoorziening van een outdoortoestel het ten minste twintig uur volhoudt.”
WayPoint heeft een testfiets gereedstaan. Op het stuur zijn een outdoortoestel en een autonavigatiesysteem gemonteerd, beide geladen met een fietskaart. De rit richting Wierden voert over landwegen en eindigt aan het begin van een fietspad. Het is even wennen aan het kleinere scherm van het outdoorapparaat in vergelijking met dat van het andere systeem. Laatstgenoemde levert desgewenst gesproken aanwijzingen, de andere houdt het bij een bescheiden piepje. Dat laatste is voldoende om niet continu naar het apparaat te hoeven staren. Het scherm blijkt prima afleesbaar, ook met zonnebril. „Hoe meer zon, hoe beter het zicht.”
Satellietsignalen
Gps staat voor global positioning system. Een gps-toestel bepaalt aan de hand van satellietsignalen waar het zich bevindt. Dat punt laat het door middel van een driehoek zien op de kaart op het scherm, legt Hans Vaessen van WayPoint uit. „Stel dat iemand gaat wandelen met een outdoortoestel, dan kan hij zijn vertrekpunt markeren. Wil hij uiteindelijk terug naar de plek waar zijn auto staat, dan geeft dit apparaat via een rechte lijn aan hoe hij er moet komen. Het outdoortoestel schotelt dus geen route voor. De wandelaar moet zelf uitdokteren via welke weg hij bij het beginpunt belandt. Hierbij kan hij natuurlijk de topografische kaart op zijn apparaat gebruiken.”
Een outdoorsysteem onthoudt wel de route die de wandelaar aflegt. „Aan de hand van opgeslagen punten -zogeheten tracks- zijn routes op te slaan en vervolgens uit te wisselen, wat op grote schaal gebeurt. Zo staan bijvoorbeeld op www.gpstracks.nl duizenden tochten.”
Autonavigatieapparatuur laat niet alleen wegen zien, maar rekent ook uit hoe iemand van A naar B moet reizen en geeft aanwijzingen waar iemand links of rechts moet afslaan. „Onze fietskaart is ook routerend, wat wil zeggen dat een apparaat (zowel een outdoortoestel als een autonavigatiesysteem) aan de hand van deze kaart automatisch de route berekent. Wijkt iemand af van de uitgestippelde rit, dan volgt vanzelf een herberekening.”
Zie ook www.gps.nl.