Alitalia duikt dieper in de rode cijfers
De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia moet snel een duurzame oplossing aangereikt krijgen voor zijn financiële problemen. Het bedrijf, dat al maanden met kunst- en vliegwerk op de been wordt gehouden door de Italiaanse regering, is in het eerste kwartaal nog dieper in de verliezen gedoken.
Volgens analisten is Alitalia er vergeleken met een jaar geleden, toen de Italiaanse regering het bedrijf voor het eerst te koop zette, niet aantrekkelijker op geworden. De verkoop van tickets is met 40 procent gedaald, terwijl de schuld met 32 procent is gestegen en de brandstofrekening is verdubbeld. De marktwaarde van het vroegere miljardenbedrijf is verschrompeld tot een schamele 790 miljoen euro.Alitalia boekte in het eerste kwartaal een operationeel verlies van 161 miljoen euro, tegen een verlies van 113 miljoen euro een jaar eerder. Het heeft dringend een kapitaalinjectie nodig, ondanks het omstreden noodkrediet dat het onlangs kreeg van de Italiaanse regering. De kans dat het bedrijf op eigen kracht uit het dal klimt, is te verwaarlozen.
De mislukte overnamegesprekken met Air France-KLM hebben het toch al verweerde imago van Alitalia extra schade toegebracht, gaf het bedrijf toe. Mogelijke investeerders zijn terughoudend na de afgebroken onderhandelingen en ook reizigers lijken het op een haar na failliete luchtvaartbedrijf nu de rug toe te keren.
Air France-KLM leek begin dit jaar de redder van Alitalia te worden. Het Frans-Nederlandse concern was lange tijd exclusief in gesprek met de Italiaanse branchegenoot over een overname. De vakbonden lagen evenwel dwars. Zij konden niet leven met het banenverlies in het herstructureringsplan van Air France-KLM.
De Italiaanse verkiezingen van een maand geleden gooiden extra roet in het eten. De nieuwe premier Silvio Berlusconi voelt er niets voor Alitalia in buitenlandse handen te laten vallen. Hij schermde tijdens de campagne voortdurend met vermeende belangstelling van Italiaanse partijen, maar is tot dusver niet met nieuwe geldschieters op de proppen gekomen.
Berlusconi zei dinsdag dat nationalisatie van de luchtvaartmaatschappij, die voor bijna de helft eigendom is van de staat, niet aan de orde is. Dat idee had hij eerder wel geopperd, maar dat kwam hem op een reprimande van de Europese Commissie te staan. Berlusconi sloot ook uit dat de regering haar belang in Alitalia voor een bodemprijs van de hand doet.