Vliegtaks maakt Schiphol na Heathrow duurste
Schiphol dreigt door de omstreden vliegtaks na de Londense luchthaven Heathrow de duurste luchthaven van Europa te worden. Dit bleek vrijdag uit een vergelijkend onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Schiphol was in 2007 wel nog steeds goedkoper dan zijn drie grootste concurrenten als het gaat om de kosten voor het landen en opstijgen van vliegtuigen. Heathrow was opnieuw veruit de duurste luchthaven, Madrid de goedkoopste, samen met Brussel en München.„Als de vliegtuigbelasting al in de zomer van 2007 zou zijn ingevoerd, zou Schiphol naar een tweede plaats zijn geklommen”, staat te lezen in het rapport van SEO Economisch Onderzoek, dat de luchthavengelden, waaronder veiligheidstoeslagen, en andere (overheids)heffingen van negen grote luchthavens naast elkaar heeft gelegd.
De onderzoekers tekenen erbij aan dat (toekomstige) wijzigingen in deze tarieven, die hun weerslag zullen hebben op de opbrengsten van de diverse luchthavens, in dit rapport niet zijn meegenomen.
De luchthavens Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Londen Gatwick waren vorig jaar zomer duurder dan Schiphol. De verschillen met de eerste twee zijn sinds 2003 wel kleiner geworden.
Doordat de zogenoemde air passenger taks fors is verhoogd, was Heathrow veel duurder en passeerde Gatwick voor het eerst Schiphol.
De stijging van de tariefopbrengsten sinds 2003 op Schiphol wordt voor bijna de helft (43 procent) veroorzaakt door een stijging van de veiligheidstoeslag die vertrekkende passagiers betalen.
Op vrijwel alle luchthavens maken die toeslagen het leeuwendeel uit van de tariefopbrengst. Een uitzondering is Madrid. Op de Londense luchthavens geldt geen expliciete veiligheidsheffing. Schiphol is de enige luchthaven waar de veiligheidskosten geheel gedekt worden uit de opbrengsten van de toeslag.
De staking bij bagage-afhandelaar Menzies heeft vrijdagochtend op Schiphol niet tot grote problemen geleid. Sommige vluchten zijn vertraagd, maar de directie van de luchthaven achtte extra maatregelen om de gevolgen op te vangen niet nodig.
De eerste stakingsdag is er geen contact geweest tussen Menzies en de vakbonden, tot ongenoegen van FNV Bondgenoten. „Ze hebben niets van zich laten horen”, constateert bestuurder Jan van den Brink van FNV Bondgenoten. „Er zit totaal geen schot in de zaak. Maar wij gaan onverminderd door.”
Menzies liet gistermiddag weten „de tijd niet te hebben” voor gesprekken met de vakbonden. „We zijn marginaal bezet en concentreren ons nu op het beperken van de schade”, aldus een zegsman.
Volgens Menzies zijn de gevolgen van de staking redelijk beperkt. René Windhouwer, verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij het bedrijf, erkent dat er actiebereidheid bij het personeel bestaat en dat er minder mensen aan het werk zijn dan ingeroosterd, „maar het werk gaat door.” De sfeer onder de werkenden, die door de actie extra werk moeten doen, zou goed zijn.
De personeelsleden van Menzies eisen 3,5 procent meer loon. De bagageafhandelaar wil niet meer dan 1,5 procent loonsverhoging bieden. De rechtbank in Utrecht bepaalde donderdag dat de personeelsleden van Menzies hun recht om het werk neer te leggen mogen uitoefenen.
De rechter zei te beseffen dat Menzies, passagiers en het luchtverkeer op de grootste Nederlandse luchthaven hinder zouden ondervinden, maar die zou niet van een ontoelaatbare omvang zijn, zoals Menzies had beweerd.