Ov–fiets groeit harder dan verwacht
De groei van ov–fiets verloopt sneller dan verwacht. In het eerste kwartaal maakten Nederlanders 90.000 ritten op de huurfiets van de Nederlandse Spoorwegen, waarmee de doelstelling van 78.000 ruimschoots werd gehaald. In het eerste kwartaal van 2007 lag het aantal ritten nog op 65.000.
„Ondanks het natte voorjaar hebben we onze doelstelling ruimschoots gehaald", constateert directeur Kaj Mook van ov–fiets.Het aantal uitgiftepunten van de blauwe huurfietsen steeg sinds begin dit jaar van 140 naar 156. „Ons doel voor het hele jaar was 155 uitgifteplekken, het groeitempo heeft ons nogal verrast", aldus Mook. Volgens hem houdt de groei vooral verband met het enthousiasme bij gemeenten en provincies, die zeer bereid blijken te zijn om stallingsruimte beschikbaar te stellen.
De Nederlandse Spoorwegen exploiteren ov–fiets sinds 1 januari. Daarvoor was het huursysteem (2,85 euro voor twintig uur fietshuur, jaarabonnement 9,50 euro) in handen van een stichting.
Mook wil dat het aantal ritten tussen nu en 2011 verdrievoudigt naar een miljoen per jaar. Na de zomer begint in Amsterdam een proef om meer forenzen op de ov–fiets te krijgen en op 20 mei begint een campagne om de tweeduizend bedrijven in de omgeving van het NS–station Amsterdam Sloterdijk te interesseren voor het vervoermiddel.
„We doen er alles aan om dat miljoen ritten te halen en hebben hoge verwachtingen van de zakelijke markt", aldus Mook. „In de wijde omgeving van Amsterdam Sloterdijk werken tienduizenden mensen. Op termijn willen we ook elders in Amsterdam en later in het hele land bedrijven gaan benaderen."
De afgelopen jaren groeide het gebruik van de OV–fiets al flink. De huurfiets is aantrekkelijk door het ontbreken van administratieve rompslomp. De benodigde persoonsgegevens staan op een abonneekaart en worden afgelezen met een scanner. Binnen een minuut of twee rijdt de klant weg op ’zijn’ ov–fiets. De huurkosten worden maandelijks verrekend.