Volkswagen voegt elegantie toe aan het zakelijke segment
Met een opvallende uitbreiding van het Passatprogramma voegt Volkswagen de nodige elegantie toe aan het typisch zakelijke segment. De nieuwe Passat CC is een vierdeurscoupé met dezelfde allure als de Mercedes CLS, maar dan in een betaalbaarder vorm.
De Passat is de derde in de rij meest verkochte Volkswagens ooit, na de Golf en de Kever. De eerste editie dateert al uit de vroege jaren zeventig. Door de verschillende generaties heen blijkt de Passat een uitermate stabiele factor in het Volkswagenprogramma, met altijd een aanbod van meerdere carrosserievarianten. De huidige Passat is er als sedan en als Variant, en daar komt nu de CC bij.De basis en de techniek van dit model zijn uiterst vertrouwd, vooral de vormgeving trekt de aandacht. De 4,80 meter lange vierdeurs beschikt over een zeer elegante daklijn, maar ook over een indrukwekkende voorkant met een uitermate brede grille en juist relatief compacte koplampen. Het zijaanzicht is zeer geslaagd en de achterkant mag beslist origineel genoemd worden. Het lijkt wel alsof de ontwerpers het ingetogen chique karakter van de grote Phaeton naar een wat lager segment hebben vertaald. En eigenlijk mag rustig gesteld worden dat het ontwerp van de Passat CC nog veel fraaier is.
Bescheiden hoogte
De lage daklijn heeft wel zijn keerzijde. Vooral bij de eerste paar keer instappen worden hoofd of schouder veelvuldig gestoten. Bestuurder en passagiers moeten er gewoon even aan wennen om wat dieper te bukken. De bescheiden hoogte speelt voorin weinig parten. Ook lange passagiers kunnen er goed zitten, niet in de laatste plaats vanwege de behoorlijk diep afstelbare stoelen. Achterin gaat het redelijk tot een lengte van 1,80 meter, daarna raakt de kruin onherroepelijk de plafondbekleding. Dat de dimensies van de Passat CC verder fors zijn, blijkt wel uit het bagagevolume: 532 liter!
De afwerking van het interieur is van grote klasse. De materialen zijn goed gekozen en op een uitstekende manier verwerkt. De Passat geeft daardoor een premiumgevoel. Ook biedt de auto voldoende keus uit kleuren en materialen. Dat het dashboard in grote lijnen gelijk is aan dat van de bestaande Passat valt eigenlijk nauwelijks op.
Prachtig stil
Volkswagen heeft een voldoende ruime keuze aan motoren voor de Passat CC in petto. De basis is al meteen een voltreffer. De relatief grote auto blijkt uitstekend te presteren met de 1.8 TSI-motor, een turbokrachtbron die goed is voor 160 pk en een prettig koppel van 250 Nm al bij 1500 tr/min. De souplesse van deze motor is uitstekend en het motorgeluid bijna perfect geïsoleerd. Prachtig stil brengt deze krachtbron de auto naar een top van 222 km/u en accelereert met zesbak in 8,6 seconden naar de 100 km/u. De 200 pk sterke 2 liter met turbo lijkt dan al haast overbodig. Dit geldt in nog sterkere mate voor de topper uit de reeks, de 3,6 liter V6, die 300 pk voortbrengt en standaard is gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak en 4Motionvierwielaandrijving. Normaal wordt een zescilinder nog gekocht voor het geluid, maar dat horen bij de Passat CC alleen nog maar de omstanders. Voorlopig zijn er twee diesels gepland. Ook hierbij geldt dat de instapper meteen meer dan voldoende zijn best doet. Het betreft de 2 liter TDI, die met commonrailinspuiting 140 pk en 320 Nm aan koppel levert. En ook hier weer alle tevredenheid over het geluidsniveau en de prestatiecijfers: een top van 213 km/u, 0-100 in 9,8 seconden.
De Passat CC kent één zeer complete standaarduitrusting en zal gedurende het eerste jaar worden geleverd met twee pakketten bestaande uit bi-xenonverlichting, donkere getinte ruiten, andere wielen, een keuze uit drie verschillende accenten in het interieur, een groot panoramadak, keyless entry en inklapbare buitenspiegels. Deze vergen een verplichte meerprijs van 4080 euro, een bedrag dat opgeteld dient te worden bij de vanafprijzen van 36.990 euro (1.8 TSI), 38.990 euro (2.0 TDI) en 55.990 euro (3.6 V6 FSI 4Motion). De CC staat vanaf 19 juni in de showroom.