Provider Excite@Home staakt diensten aan AT&T-klanten
De Amerikaanse interprovider Excite@Home, die in faillissement verkeert, heeft zijn diensten aan 850.000 klanten van het telecom- en kabelconcern AT&T in de Verenigde Staten gestaakt.
Exite@Home is verwikkeld in een alles-of-niets gevecht om zijn huid aan potentiële kopers zo duur mogelijk te verkopen. De onderneming kreeg vrijdag hulp van een Californische rechter. Die bepaalde dat de interprovider zijn ’breedbanddiensten’ aan zijn 3,7 miljoen gebruikers in de VS mag staken als kabelconcerns waarmee het zaken doet, weigeren te onderhandelen over betere contracten. Crediteuren van Excite waren naar de rechter gestapt.
Grootste opponent is AT&T, dat 23 procent van de interprovider bezit. Het concern wil de resterende 77 procent kopen voor een bedrag van 307 miljoen dollar. De crediteuren willen dat AT&T dit bod verhoogd tot 1 miljard dollar.
Betere contracten met de kabelconcerns zouden de waarde van Excite verhogen. Volgens analisten is dat de reden dat AT&T weigert om te onderhandelen met de internetprovider over nieuwe contracten. Toen zaterdag bleek dat AT&T hierin ook na de beslissing van de rechter volhardde, besloot Excite de diensten aan de 850.000 AT&T-klanten te staken.
Met andere kabelconcerns, zoals Comcast en Cox, wordt er nog wel onderhandeld. De positie van Excite tegenover deze ondernemingen is sterker omdat zij anders dan AT&T geen alternatieve voorzieningen in huis hebben. AT&T heeft inmiddels al 10 procent van zijn Excite-klanten ondergebracht bij zijn eigen breedbandservice.