Economie

NDC ziet niets in overname Het Parool

De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) wil Het Parool niet meer. De krantenuitgever uit het noorden van Nederland ziet binnen NDC geen gezonde toekomst voor het verlieslatende dagblad. Dat heeft NDC-directeur J. de Roos vrijdag laten weten.

ANP
11 October 2002 19:47Gewijzigd op 13 November 2020 23:52

„We blijven wel openstaan voor een koop als zich een consortium van investeerders vormt”, zei de NDC-directeur. De uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en huis-aan-huisbladen toonde zijn interesse nadat PCM in september aangaf te willen stoppen met Het Parool, huis-aan-huisbladenonderdeel Weekmedia en uitgeverij Crosspoints.

Het Parool/Weekmedia heeft een plan gemaakt om zelfstandig door te kunnen met de financiële injectie van een of meer partijen. Dat plan heeft De Roos er niet van kunnen overtuigen dat Het Parool uit de rode cijfers kan komen. „We zijn best bereid een bepaald risico te nemen, maar ik denk dat het heel moeilijk wordt voor Het Parool.”

Hij voegt daaraan toe dat er „een bizarre situatie” is ontstaan. „PCM heeft geen baat bij een goed plan van Het Parool.” Als Het Parool erin slaagt uit de rode cijfers te komen, is de kans groot dat de overige PCM-kranten hinder ondervinden van het succes van Het Parool.

„Als Het Parool zelfstandig doorgaat, raakt PCM zijn positie op de abonnementenmarkt kwijt”, zegt scheidend PCM-bestuursvoorzitter C. Smaling daarover in het weekblad FEM/DeWeek. „Het kost geld om die terug te winnen. Als we Het Parool opheffen, komen er ongeveer tachtigduizend lezers vrij. Een deel van die abonnees, zo’n 35 tot 40 procent, komt bij onze andere kranten terug.”

Volgens FEM/DeWeek stelt PCM harde voorwaarden aan de verkoop van de Amsterdamse krant. De uitgever wil 16,5 miljoen euro voor het dagblad en zijn abonnees. Na een eventuele verkoop wil PCM ook geen enkele verplichting meer hebben aan de personeelsleden. Als het project mislukt, krijgt het uitgeversconcern de titel en het abonneebestand kosteloos terug. PCM blijft Het Parool tot 2007 drukken en distribueren, tegen de huidige kosten, en verder moet PCM-personeel voorrang krijgen bij vacatures bij Het Parool, meldt FEM/DeWeek.

PCM Uitgevers wilde vrijdag geen uitspraken doen over het bedrag en de eisen. Ook R. Steenbergen, directeur/uitgever van Het Parool/Weekmedia, wil geen commentaar geven op de situatie, omdat „alles het voortbestaan van de krant kan bedreigen.” Uiterlijk 15 november moet de krant met een doorstartplan komen, dat PCM vervolgens goed- of afkeurt. In september gaf Steenbergen nog aan de strijd voor het behoud van Het Parool niet zonder verzet op te geven indien PCM ermee wil stoppen. In het artikel in FEM/DeWeek noemt Smaling „een doorstart zoals Het Parool die wil naar mijn idee echt onmogelijk.”

Overnamekandidaat Erik de Vlieger vindt het vraagbedrag erg hoog. De Amsterdamse zakenman is op de hoogte van de eisen van PCM. „Het Parool is een verlieslatende krant en toch wordt er zo’n bedrag voor gevraagd. Maar ik ben er niet van onder de indruk en ga door met onderhandelen.” De Vlieger benadrukt zijn wens om de krant over te nemen, maar zegt geen verdere uitspraken te kunnen doen omdat hij een geheimhoudingscontract heeft getekend met PCM.

In een eerder stadium werden Derk Sauer van Independent Media en de Vlaamse uitgever De Persgroep als overnamekandidaten genoemd. FEM/DeWeek spreekt over acht geïnteresseerden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer