Binnenland

Apeldoorn boos over tijdelijke chloortransporten

De tijdelijke hervatting van chloortransporten over het spoor heeft tot woede geleid bij de gemeente Apeldoorn. De gemeente meent dat een clausule in het convenant dat was ondertekend om de transporten te beëindigen, misbruikt wordt.

ANP
10 April 2008 14:34Gewijzigd op 14 November 2020 05:43
Apeldoorn boos over tijdelijke chloortransporten. Foto ANP
Apeldoorn boos over tijdelijke chloortransporten. Foto ANP

In augustus 2006 vond het laatste chloortransport vanuit Hengelo en Delfzijl richting het Botlekgebied over het spoor plaats, maakte Akzo Nobel destijds bekend. Vorige en deze maand zijn de transporten vanuit het buitenland via de lijn Amersfoort–Apeldoorn–Deventer tijdelijk hervat omdat de chloorfabriek in Rotterdam in onderhoud is. In het convenant staat dat incidenteel in geval van nood van het spoor gebruik gemaakt mag worden. „Twaalf transporten, dat noem ik niet incidenteel", aldus wethouder Michael Boddekke donderdag.De transporten zijn destijds mede na tientallen acties van verontruste burgers en politici gestopt. Volgens de gemeente Apeldoorn zijn de huidige transporten „niet in de geest van het convenant”. Het vervoer via de Betuwelijn of het aanleggen van een noodvoorraad zou het vervoer langs dichtbevolkte gebieden moeten voorkomen.

De omstreden treinen reden vanaf de jaren zeventig ’s nachts door Nederland om chloortekorten op de verschillende productielocaties van Akzo in Rotterdam, Hengelo en Delfzijl aan te kunnen vullen. Met het sluiten van de fabriek in Hengelo en het openen van een nieuwe fabriek in Delfzijl werden de transporten overbodig.

De gemeente heeft een brandbrief gestuurd naar ministers Camiel Eurlings (Verkeer), Jacqueline Cramer (Milieu) en Maria van der Hoeven (Economische Zaken). Hierin schrijft het bestuur zich ook zorgen te maken over ontwikkelingen rond het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Vanwege de gebrekkige spoorcapaciteit zou dit vervoer ook na 2010 nog door dichtbevolkte gebieden gaan. „Terwijl wij altijd rekening hebben gehouden met het feit dat dit na 2010 zou stoppen. Dit heeft directe gevolgen voor stedenbouwkundige plannen langs het spoor”, aldus Boddeke. Apeldoorn vreest dat dit tot miljoenenschade op lokaal niveau zal leiden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer