Boterham verslaat sapjes als ontbijt
De nieuwe ontbijtsapjes kunnen niet opboksen tegen de aloude bruine boterham met kaas.
Nog altijd is die laatste het favoriete ontbijt van Nederlanders. Driekwart van hen zegt elke dag te ontbijten. Voor twee van de drie bestaat dat ontbijt, in elk geval door de week, uit een bruine boterham met kaas of zoet beleg.
In het weekeinde waagt men zich aan wat luxer beleg zoals een eitje of een salade, zo blijkt uit een rapport dat het Hoofdbedrijfschap Detailhandel donderdag publiceerde. Het bedrijfschap heeft daarin het Nederlandse kaasgebruik in kaart gebracht.
Per week verorbert een huishouden gemiddeld bijna een pond kaas. Voor de helft is dat Goudse kaas. In 2001 werd 193 euro per huishouden uitgegeven aan kaas en eieren. Nederland gaf daar dat jaar in totaal meer dan 1,3 miljard euro aan uit.
Er werden wel wat minder stukken kaas verkocht. De omzet steeg evenwel iets, doordat mensen meer geraspte kaas en kaas in blokjes kochten en duurdere voorverpakte kaasjes. Ook de vraag naar biologische zuivel neemt volgens het bedrijfschap toe. Consumenten slaan dit echter niet massaal in omdat deze producten vaak vrij prijzig zijn.