Amsterdam promoot fietsen in de stad
Amsterdammers en toeristen in de hoofdstad moeten meer fietsen. Met die inzet tekenden wethouder Herrema (Verkeer) en een groep bedrijven en instellingen dinsdag in de RAI in Amsterdam een intentieverklaring voor „een duurzaam mobiel Amsterdam".
De initiatiefnemers stimuleren met het programma enkele duurzame fietsprojecten in de stad. Zo werkt de gemeente aan verbetering van het netwerk van fietspaden en aan meer bewaakte fietsenstallingen. Daarnaast komt er een kennisinstituut voor duurzame mobiliteit en gaat de stad zich internationaal als fietsstad profileren.De fiets kan volgens het platform van bedrijven en gemeente in veel gevallen de auto op een rendabele manier vervangen. „Uit een studie van de Vrije Universiteit blijkt dat bijvoorbeeld boodschappenbezorging in Amsterdam op de fiets goedkoper en efficiënter is dan wanneer bedrijven hun bestellingen gemotoriseerd afleveren", zegt initiatiefnemer Jos Louwman, eigenaar van fietsenverhuurder Mac Bike.
Inmiddels hebben zich ongeveer tien bedrijven bij het project aangesloten, maar als het aan Herrema ligt, komen er nog veel meer bij. „En we moeten ook groter denken dan Amsterdam alleen. Zo gaan we ideeën uitwisselen met steden als Londen en Parijs". De wethouder hoopt op een voortrekkersrol voor de hoofdstad: „Amsterdam moet fietsstad nummer één worden!"
Naast meer fietsfaciliteiten, wil het platform ook dat de stad met verschillende vervoersmiddelen experimenteert. „Tuktuks, elektrische scooters, vrachtfietsen, waterfietsen; de mogelijkheden zijn eindeloos", aldus Herrema.
De organisatie reikte dinsdag de Sustainable Mobility Pioneer Award uit aan oud-provo Luud Schimmelpennink, die in de jaren zestig het witte fietsenplan presenteerde. „De fiets zal de Europese stad veranderen", voorspelde Schimmelpennink toen hij de prijs in handen kreeg.