Twist over ligplaats veerboot Terschelling
Terschelling twist over de ligplaats voor een nieuwe snelboot die rederij Doeksen binnenkort wil inzetten.
Het gemeentebestuur van Terschelling gaf rederij Doeksen eerder dit jaar een vergunning om de snelle boot in de toekomst af te meren in De Kom. Dat is een deel van de haven van Terschelling. In De Kom liggen ook enkele bergingsschepen, twee viskotters en twee rondvaartboten afgemeerd.Het is met name de directie van de bergingsschepen, ondergebracht in rederij Noordgat, in het verkeerde keelgat geschoten dat in het bewuste deel van de haven de snelboot van Doeksen komt te liggen.
Tijdens een kort geding donderdag bij de bestuursrechter in Leeuwarden probeerden het bergingsbedrijf en andere firma’s die hun schepen in De Kom hebben liggen, gedaan te krijgen dat de aan Doeksen verleende vergunning wordt geschorst.
Als de snelle veerboot in De Kom zal afmeren, zal dat voor gevaarlijke situaties zorgen, betoogde advocaat P. Logemann donderdag namens de klagers. De manoeuvreerruimte wordt ernstig ingeperkt. Als bijvoorbeeld een van de bergingsschepen de haven uit wil, kan het sneller tot aanvaringen komen.
Met name het 40 meter lange bergingsschip Hunter zal hinder ondervinden na de komst van de snelle veerboot, aldus de advocaat.
Een voorstel om de Hunter 300 meter te verplaatsen, zodat het schip makkelijker kan wegkomen, heeft het bergingsbedrijf van de hand gewezen. De directie laat weten op die nieuwe voorgestelde locatie geen goed zicht meer te hebben op de zee en dus op schepen in moeilijkheden.
De raadsman van rederij Doeksen en de advocaat van het Terschellinger gemeentebestuur spreken tegen dat de komst van de nieuwe snelboot tot gevaarlijke situaties leidt. De haven wordt weliswaar voller, maar van opvarenden van onder meer de bergingsschepen en de snelle boot mag de nodige stuurmanskunst worden verwacht.
Ook benadrukt de advocaat van rederij Doeksen dat het wel meevalt met het gevaar dat bergingsschip de Hunter loopt. Hij wijst erop dat het aantal keren dat het bergingschip per direct moet uitrukken om assistentie te verlenen aan een schip in nood jaarlijks „op de vingers van een hand is te tellen.”
Bovendien is de bemanning van de snelboot bereid om tijdens stormachtige dagen, wanneer de kans groot is dat de bergers in actie moeten komen, elders af te meren. Op die manier kunnen dan de bergingsschepen eenvoudiger de haven verlaten.
De rechtbank zal dinsdag beslissen of Doeksen de ligplaatsvergunning mag behouden.