Nederlandse consument blijft somber
Het consumentenvertrouwen in Nederland is in maart vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van februari. In die maand was er nog sprake van een scherpe daling. De bereidheid van consumenten om grote aankopen te doen is gedaald.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen kwam in maart uit op min 9 punten, tegen min 10 punten in februari. In februari zakte het consumentenvertrouwen naar het niveau van begin 2006.„Hoewel het sentiment een kruimeltje beter is geworden, kun je stellen dat de consument nog steeds somber is. Het niveau waarop de stemming is beland, komt overeen met de stemming in maart 2006. Toen zat het vertrouwen in een opgaande lijn. Dat is nu niet het geval", aldus CBS–econoom Michiel Vergeer.
Uit de cijfers blijkt ook dat consumenten het tijdstip minder gunstig vinden om grote uitgaven te doen. „Dat slaat over van een plusje naar een minnetje", aldus Vergeer.
De stemming onder Nederlandse ondernemers was in maart optimistisch, maar de mate waarin daalde wel ten opzichte van een maand eerder. Het producentenvertrouwen daalde in maart naar 6,1 punten, tegen 8,5 punten in februari. In januari van dit jaar bereikte de stemmingsindicator nog de hoogste waarde ooit gemeten.
Vergeer: „Het beeld blijft heel stevig. Ondernemers gaven aan over een goed gevulde orderportefeuille te beschikken".
De ondernemers zijn eveneens positief over de werkgelegenheid. Het aantal ondernemers dat denkt meer personeelsleden in dienst te gaan nemen was in maart opnieuw groter dan het aantal dat een daling voorziet. Dat is nu al ruim een jaar het geval, constateert het CBS.