Britten verbieden profane tv-reclame
De Britse autoriteiten hebben een tv-reclame voor haarverzorgingsproducten verboden omdat die kwetsend zou kunnen zijn voor christenen.
Na ontvangst van 23 klachten, onder andere van kerkelijke zijde, heeft de Britse reclameautoriteit ASA (Advertising Standards Authority) de stopzetting gelast van een serie tv-spotjes waarin reclame werd gemaakt voor haarverzorgingsproducten van het merk GHD.De spotjes toonden vrouwen, sommigen schaars gekleed, die hun handen in gebedshouding uitstrekten. Daarbij waren ’gebeden’ te horen als „Moge mijn nieuwe coupe haar megajaloers maken.” Op de achtergrond werden rooms-katholieke symbolen getoond, bijvoorbeeld een rozenkrans. Aan het eind van ieder spotje verschenen op het scherm de woorden „Uw wil geschiede”, in het Engels „Thy will be done”, waarbij de T was veranderd in het kruissymbool.
De reclameautoriteit besloot tot stopzetting omdat de combinatie van zinnelijke beelden en religieuze motieven, de gebedsregel „Uw wil geschiede” en het teken van het kruis de gevoelens van mensen, vooral christenen, zou kunnen schaden.