Economie

PietBoon en Kenau samen op de Hiswa

AMSTERDAM - Brede schouders en kale hoofden bij de speedboten, ruitjesbloezen bij de sloepen, zongebruinde gezichten bij de motorjachten. En een enkele verdwaalde vertegenwoordiger van de gereformeerde gezindte.

Riekelt Pasterkamp
5 March 2008 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 05:36
AMSTERDAM – In de Amsterdamse RAI is deze week de Hiswa; met 46.000 vierkante meter aan boten, accessoires, kleding en de laatste snufjes de traditionele opening van het watersportseizoen. Jongeren tot en met 16 jaar mogen gratis naar binnen. Foto’s RD
AMSTERDAM – In de Amsterdamse RAI is deze week de Hiswa; met 46.000 vierkante meter aan boten, accessoires, kleding en de laatste snufjes de traditionele opening van het watersportseizoen. Jongeren tot en met 16 jaar mogen gratis naar binnen. Foto’s RD

Het is weer Hiswa, met 46.000 vierkante meter aan boten, accessoires, kleding en de laatste snufjes de traditionele opening van het watersportseizoen. Let wel, de droge versie van de Hiswa. De natte is begin september in IJmuiden.Opmerkelijke nieuwkomer in de Amsterdamse beurshallen is Kenau. „Ze is in stilte spraakmakend”, mag bedenker Gerard Petersen graag zeggen. Een snelle, stille, elektrisch aangedreven motorboot waar je -eerlijk is eerlijk- goed mee voor de dag kunt komen. De topsnelheid ligt op bijna 20 kilometer en dat is voor een elektroboot best veel.

Sloepen doen het al jaren goed. Met ruim tachtig verschillende exemplaren zijn deze keer twee complete hallen gevuld. Van een polyester visbootje van 1500 euro tot compleet aangeklede ”loungevletten” bekleed met teakhout en kussens plus een compleet ingerichte keuken waar de luxe van afdruipt. Aan de ”Wester-Engh 1000 Cabin” hangt een prijskaartje van 134.000 euro. Hier moet je mee gezien worden.

Bij de sloepen zijn eigenlijk twee ontwikkelingen, zegt Lucette Bruinsma van de Hiswa. „Sloepenbouwers gaan voor groter, meer comfort en meer luxe. Aan de andere kant komen er steeds meer aanbieders die ”back to the basics” hebben.”

Mooi voorbeeld daarvan is de PietBoon, een vlet van kunststof, voor maximaal tien personen. De Alkmaarse onderneming Smit bouwt een exacte kopie van het stalen origineel, inclusief de bankjes van Europees eiken. „Op die manier behoudt de vlet de uitstraling van een originele, stoere boot.”

Iemand die zich absoluut wil laten zien is de kale tv-chef-kok Herman den Blijker. Hij bestelde en ontving gisteren een RIB (Rigid Inflatable Boat) van 9,5 meter -zeg maar een stoere rubberboot- om mee over de woeste wateren te rossen.

Met twee Suzuki V6 300 pk-buitenboordmotoren moet dat zeker lukken. Alleen, al die bakbeesten kosten ruim 25.000 euro per stuk. Milieu is aan Den Blijker niet zo besteed, lijkt het. Vissen ziet hij het liefst in dode toestand in de pan.

Politiek Den Haag liet zich gisteren op de openingsdag ook zien. Oud-VVD-Kamerlid Erica Terpstra opende gisteren de grootste watersportbeurs van de Benelux en staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) overhandigde het eerste registratiebewijs voor marifoongebruik. Voorheen moesten watersporters ieder jaar opnieuw een vergunning aanvragen. Een eenmalige melding- en registratieplicht vervangt deze vergunning. Dat scheelt watersporters een paar tientjes per jaar.

Er verandert meer. Vanaf 1 januari 2009 geldt een lozingsverbod voor het toiletwater van pleziervaartuigen. Geen overbodige luxe, omdat er in Nederland meer dan 150.000 zeil- en motorboten met een onderwatertoilet rondvaren. De verkoelende duik wordt ’s zomers opeens een stuk minder verfrissend als iemand zich realiseert in het verdunde toiletwater van de buurman te zwemmen.

Morgen, op de derde dag van de Hiswa, heeft de naamgeving plaats van de eerste ambulanceboot van Nederland. Het Antoniusziekenhuis in Sneek maakte in oktober al bekend dat het de boot in het komende watersportseizoen gaat inzetten voor snelle eerste hulp aan watersporters.

De Hiswa is nog de hele week in de RAI in Amsterdam. Jongeren tot en met 16 jaar mogen gratis naar binnen. Ze kunnen niet alleen bootjes kijken, maar ook zelf varen. En krijgen ze de smaak te pakken, dan wacht er misschien een baan in de watersportindustrie. Werk zat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer