Binnenland

KLPD subsidieert mechanische observatiezwaluw

WAGENINGEN (ANP) – In Wageningen hebben zeven studenten van de TU Delft en medewerkers van de Wageningen Universiteit maandag een succesvolle vlucht gedemonstreerd met een mechanische gierzwaluw. Dat heeft de Wageningen Universiteit bekendgemaakt.

3 March 2008 19:30Gewijzigd op 14 November 2020 05:35
Een studenten van de TU Delft demonstreert de RoboSwift, een microvliegtuigje geïnspireerd op de gierzwaluw. Foto ANP
Een studenten van de TU Delft demonstreert de RoboSwift, een microvliegtuigje geïnspireerd op de gierzwaluw. Foto ANP

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft enkele tienduizenden euro’s subsidie gestoken in de ontwikkeling van het onopvallende microvliegtuig en de deelname van de studenten luchtvaart– en ruimtevaarttechniek aan een wedstrijd in India.Het toestel wordt de komende jaren samen met het KLPD doorontwikkeld. De mechanische vogel beschikt over minuscule camera’s voor onopvallende observaties vanuit de lucht en voor het bestuderen van gierzwaluwen in hun vlucht van dichtbij.

De RoboSwift kan net als de gierzwaluw continu de stand, omvang en vorm van de vleugels aanpassen, waardoor het zich onopvallend kan bewegen tussen zwaluwen, maar ook boven mensenmassa’s of plaatsen waar zich een calamiteit voordoet. Zulke vleugeleigenschappen had nog geen enkel vliegend apparaat ter wereld.

De Delftse techniekstudenten hebben het toestel ontwikkeld samen met medewerkers van de vakgroep Experimentele Zoölogie van de Wageningen Universiteit. Die vakgroep bestudeert de natuur– en scheikundige werking van specifieke eigenschappen van dieren.

De observatiezwaluw weegt 100 gram en heeft een vleugelwijdte van 50 centimeter, iets groter dan van de echte gierzwaluw. De vleugelvervorming van de gierzwaluw maakt dat deze vogel drie keer zo wendbaar is en tot 60 procent langer kan vliegen dan andere vogels, wat de vogel interessant maakt voor de luchtvaart.

De langste vlucht tot nu toe duurde zes minuten. Uiteindelijk zal het toestel twintig minuten moeten kunnen vliegen. Ook zal de bestuurbaarheid ervan moeten worden doorontwikkeld.

De materiaalkosten per vliegtuigje bedragen nu een kleine 1000 euro, schatten de studenten. Studenten Stef Wesselings en Stan Kosman: Ontwikkelkosten en benodigde geavanceerde randapparatuur maken dat het project tienduizenden euro’s kost. Het KLPD betaalt daarvan ongeveer 30.000 tot 40.000 euro. Vrijdag vertrekken de studenten naar India om hun ontwerp te demonstreren op een internationale wedstrijd voor vernieuwende microvliegtuigjes. Met de twee reserve–exemplaren, want harde wind zorgde maandag na een succesvolle vlucht voor een harde landing in een boom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer