Binnenland

Patiënt klaagt over verkrijgbaarheid hulpmiddelen

UTRECHT (ANP) – Veel mensen ondervinden problemen bij het verkrijgen van hulpmiddelen. Dit blijkt uit een analyse van de ruim vijfhonderd meldingen die in december 2007 binnenkwamen tijdens een meldactie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

25 February 2008 19:41Gewijzigd op 14 November 2020 05:34
UTRECHT - Veel mensen ondervinden problemen bij het verkrijgen van hulpmiddelen, zoals rollators. Foto ANP
UTRECHT - Veel mensen ondervinden problemen bij het verkrijgen van hulpmiddelen, zoals rollators. Foto ANP

Bijna de helft van de meldingen had betrekking op rolstoelen en rollators (43 procent). Velen (58 procent) klagen over het feit dat zij een bepaald hulpmiddel simpelweg niet krijgen, ondanks aanraden van hun hulpverlener.Een ander belangrijk knelpunt vormen de levertijden: 41 procent van de respondenten wacht langer dan twaalf weken op een hulpmiddel. Er zijn zelfs mensen die driekwart jaar tot een jaar moeten wachten. Heeft een patiënt eenmaal een hulpmiddel, dan is de meerderheid (59 procent) er om de een of andere reden niet tevreden over. De NPCF is de meldactie begonnen naar aanleiding van signalen uit de achterban.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer