Jeugd VS en Japan in de ban van Yu-Gi
In de Verenigde Staten en in Japan heeft de nieuwste rage onder kinderen, Yu-Gi-Oh, toegeslagen. De opvolger van Pokémon beheerst het gezins- en schoolleven, schrijft de Amerikaanse krant The New York Times.
Net als bij zijn voorganger gaat het om een multimediaproduct: tekenfilms, computer- en kaartspelletjes en andere vormen van speelgoed naast tal van franchiseproducten.
Yu-Gi-Oh, in de VS ook vertaald als Game King, is een wat moeilijkere versie van Pokémon. Het spel is gebaseerd op een stripverhaal over een wat verlegen jongen, Yu-Gi. Hij laat virtuele en over magische krachten beschikkende monsters met elkaar vechten. De speelkaarten tonen die beesten en de exotische wapens om ze te bestrijden.
Yu-Gi-Oh-producent Konami heeft in omzet Pokémon al ver achter zich gelaten. Hij verkocht in de periode april-juni voor meer dan 2 miljard yen (17 miljoen dollar) aan speelkaarten. De beurswaarde van Konami steeg de afgelopen twee maanden met 35 procent. De verwachting is dat het bedrijf dit boekjaar, dat loopt tot maart 2003, 8,3 miljard yen (70 miljoen euro) verdient. Dat is bijna eenvijfde meer dan eerdere prognoses. Geschat wordt dat in die periode voor 237 miljard yen wordt omgezet. De speelkaarten kosten 4 dollar per doosje van 9 of 15 dollar voor een pakje van vijftig.
Volgens The New York Times zijn ouders over de nieuwste rage beter te spreken dan over de vorige. Het spel richt zich op kinderen tussen de 8 en 14 jaar oud en doet meer beroep op hun intellect dan Pokémon. De handel in die kaarten werd op scholen vaak verboden.
Het is niet bekend wanneer Yu-Gi-Oh op de Nederlandse markt komt. Via internet zijn de computerspelletjes al beschikbaar. Per 1 november introduceert Konami zijn Yu-Gi-Oh-speelkaarten in Groot-Brittannië.