Speedbootgevoel in een waterbus
DORDRECHT - Binnen een halfuur van Dordrecht naar Rotterdam. Maandagmorgen zou een draagvleugelboot die wens van veel forensen in vervulling moeten laten gaan. De boot, met een vaarsnelheid van 65 kilometer per uur, haalde het op de heenweg naar de Maasstad net niet. Op de terugweg wel. In exact 25 minuten voer de Karla van Rotterdam naar Dordrecht.
Boink. De draagvleugelboot pakt zijn eerste grote golf. De reizigers voorin schudden stevig door elkaar. Iemand die in het gangpad staat, moet zich goed vastpakken om niet te vallen. Nog vier klappen volgen. „Comfortabel is anders”, grinnikt een passagier.Inderdaad, rustig een slaapje doen in de draagvleugelboot zit er vanmorgen niet in. Al snel na Dordrecht dient de enige tussenhalte zich aan: Papendrecht-West. Vijf passagiers mét fiets komen aan boord. Dat is even wennen, want een passende loopplank is er nog niet. Een rubberen mat moet uitglijden voorkomen. Een bemanningslid begeleidt een jongedame galant aan boord. Al met al kost het inschepen langer dan gepland.
Als de touwen weer losgegooid worden, is er even flinke herrie voorin de draagvleugelboot. De boegschroef duwt de voorkant van de boot van het wal. Dan gaat de 1350 pk sterke hoofdmotor aan de slag. Na een minuutje komt het gevaarte uit het water en gaat het verder op zijn ’vleugels’ onder de boot. De passagiers krijgen het gevoel dat ze in een speedboot zitten.
Rogier (22) uit Papendrecht maalt er niet om, integendeel „Ik reis nu met de gewone waterbus naar mijn werk in Rotterdam. Daar doe ik nu een uur over. Met deze boot ben ik met een halfuur op mijn werk. Dat scheelt mij dus een uur per dag.”
Reistijdverkorting is juist de bedoeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, die deze proef samen met Connexxion bekostigt. Voor Willy Sweers uit Dordrecht is de snelle boot een goed alternatief. „Per auto doe ik er toch minstens veertig minuten over om bij mijn werk in Rotterdam te komen. Ondanks dat ik nu tien minuten moet lopen om bij de steiger te komen, doe ik toch korter over de reis. En op deze manier is reizen echt een belevenis.”
Inderdaad, met 65 kilometer per uur over het water scheren is imposant. Binnenvaartschepen die worden gepasseerd, lijken stil te liggen. In de stuurhut is te horen dat de schippers weinig last van het groengele gevaarte hebben. Via de marifoon melden verschillende schippers hun ervaringen. „Jullie doen het prima, we voelen amper extra golfslag.” Een schipper die het toch waagt iets op te merken, wordt door collega’s de mond gesnoerd. „Niet zo zeuren, joh.”
Golfslag, dat was negen jaar geleden het probleem toen een eerdere poging met een snelle boot op dit traject strandde. Een fast-ferrycatamaran veroorzaakte veel klachten bij schippers en waleigenaren. De boot veroorzaakte te hoge golven. Ook een poging van schipper D. Koonen, die met zijn draagvleugelboot De Meteoor tussen Wijk bij Duurstede en Dordrecht een toeristische verbinding onderhield, mislukte. Alleen tussen Velsen-Zuid en Amsterdam varen draagvleugelboten met succes.
Connexxionwoordvoerder Anya Pieroen denkt dat het in regio Rotterdam ook gaat lukken. „Er ligt al een casco voor een nieuwe draagvleugelboot. Als alles meezit, kunnen we deze nieuwe boot in juni op dit traject inzetten.”