Boerka binnen, boerka buiten
ALMERE - Moslima’s organiseerden een jaar geleden een demonstratie tegen het voornemen de boerka op straat te verbieden. Ze zijn blij dat het niet zover is gekomen.
Opgelucht is ze, Naïma Nafi (36) uit Almere. „Het is een verstandige beslissing om geen algemeen straatverbod voor de boerka en de nikab af te kondigen. Mensen moeten niet in hun geloof worden belemmerd.”Ze zegt het rustig; zorgvuldig kiest ze haar woorden. Een jaar geleden organiseerde Nafi een demonstratie op het Plein in Den Haag tegen het voorgenomen boerkaverbod. Zelf draagt ze geen boerka of nikab, maar een hoofddoek. Ze wilde haar solidariteit betuigen met haar zusters die wel gezichtsbedekkende kleding dragen.
Tot een algemeen boerkaverbod is het „gelukkig” niet gekomen. „Overtuiging is overtuiging. Als de boerka op straat zou worden verboden, zouden veel vrouwen helemaal niet meer de deur uit zijn gegaan.” En dat had toch niet de bedoeling kunnen zijn.
Het kabinet heeft wel besloten om gezichtsbedekkende kleding voor ambtenaren en op scholen te verbieden. Nafi: „Ik zie geen argumenten voor een boerkaverbod voor ambtenaren. Als er sprake is van direct contact met klanten, is een boerkaverbod misschien goed, voor beleidsmedewerkers lijkt het me niet nodig.”
Een verbod in klaslokalen vindt ze geen punt. Een beetje symboolpolitiek is het volgens haar wel. „Ik ken twee onderwijzeressen met een nikab. In hun eigen klas halen ze die van hun hoofd. Natuurlijk. Ze willen zelf ook gewoon kunnen communiceren met de kinderen.”
Nafi, zelf huisvrouw en moeder, draagt pas sinds haar komst naar Nederland een sluier. „In mijn geboorteland Algerije was ik geen praktiserende moslima. Ik studeerde geneeskunde en ontmoette in Frankrijk mijn Nederlandse man. Hij heeft zich bekeerd tot de islam. Pas toen we in Nederland gingen wonen, in 2000, besloot ik een hoofddoek te dragen.”
Ze heeft in Nederland nog nooit vervelende opmerkingen over haar sluier gehoord. Natuurlijk, ze krijgt wel eens vragen van autochtone Nederlanders. En dan vertelt ze graag over haar geloof. Nee, het is haar eigen, vrijwillige keuze om een hoofddoek te dragen. Nee, het is haar echt niet opgelegd door haar man. En ja, de Koran biedt de ruimte om te kiezen tussen een hoofddoek en een boerka of een nikab.
Nafi: „In de Koran staat dat vrouwen hun schoonheid moeten bedekken. Maar de vraag is: Wat is de schoonheid van een vrouw? Dat ligt aan de interpretatie van moslima’s zelf, het verschilt vaak per tijd en per cultuur. Dat is geloof: je hebt geen duidelijk bewijs.”
Twee jaar lang touwtrekken
De discussie over de boerka speelt al ruim twee jaar. Eind 2005 vroeg een Kamermeerderheid van de Tweede Kamer op initiatief van PVV-leider Wilders om een verbod op het op straat dragen van een gezichtssluier. Op dat moment was de toenmalige minister voor Integratie, Verdonk, al bezig met een wetsvoorstel. Zij wilde, met een beroep op de openbare orde en veiligheid, alle gezichtsbedekkende kleding verbieden.
Het tweede kabinet-Balkenende van CDA, VVD en D66 heeft ruim een jaar gesteggeld over Verdonks wetsvoorstel. VVD was voor, CDA en D66 waren tegen. Vooral de ministers Donner (CDA) en Pechtold (D66) hebben zich fel verzet. Volgens hen was het voorstel een inbreuk op de geloofsovertuiging en de privacy van mensen. Bovendien wezen ze op het geringe aantal moslima’s met een gezichtssluier.
Op dit moment wachten nog twee initiatiefwetsvoorstellen op behandeling door de Raad van State. Vorig jaar diende PVV-leider Wilders een wetsvoorstel in om de boerka op straat te verbieden. VVD-Kamerlid Kamp kwam vorige week met een initiatiefwet. Volgens Verdonk heeft Kamp, minister in het tweede kabinet-Balkenende, tot in detail haar oude voorstel overgenomen.