Kamer hoort kritiek op kilometerheffing
DEN HAAG - De Kamer hoorde donderdag tientallen deskundigen over de kilometerheffing. Bijna allemaal zijn ze voor het systeem, maar sommigen hadden enkele kritiekpuntjes.
De vervoersorganisaties EVO en TLN bijvoorbeeld uitten kritiek op het plan van minister Eurlings van Verkeer om het vrachtverkeer al in 2011 te belasten met de heffing, en het personenvervoer pas een jaar later. Het vrachtverkeer heeft geen keus en moet wel de weg op, stelden vertegenwoordigers van de sector. De files worden volgens hen met name veroorzaakt door personenauto’s. Die zouden daarom eerder dan, maar in elk geval tegelijk met het vrachtverkeer moeten worden belast.Bovag, RAI Vereniging en de Vereniging Nederlandse Autoleasebedrijven pleitten donderdag voor volledige afschaffing van de aanschafbelasting BPM. Ze kregen bijval van oud-ANWB-topman Nouwen. De BPM moet helemaal verdwijnen, stelden ze, omdat de automobilist anders uiteindelijk toch duurder uit is.
In de plannen van Eurlings wordt bij de invoering van de kilometerheffing ook de wegenbelasting afgeschaft. Dat leidt tot onrust bij de provincies, die een aanzienlijk deel van hun inkomen halen uit de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Een vertegenwoordigster van de provincies pleitte daarom voor de invoering van een nieuwe belasting ten gunste van de provincies als de wegenbelasting verdwijnt. Dat kwam haar op kritiek te staan van VVD’er De Krom, die erop wees dat de automobilist uiteindelijk niet duurder uit mag zijn na invoering van de kilometerheffing.
De heren Nouwen en Hermans, beiden verbonden aan het platform Anders Betalen voor Mobiliteit, betoogden dat de politiek snel voorbereidingen moet treffen om de kilometerheffing in te voeren. ANWB-hoofddirecteur Van Woerkom sloot zich bij dat pleidooi aan. „Snelheid mag echter niet ten koste gaan van zorgvuldigheid”, waarschuwde hij.